AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.159

BMW M5 F10 2012 Köpråd

Var och testade en BMW M5 F10 2012 i helgen.
Vilken grym bil !!! Är det något speciellt man skall tänka på innan man skall inhandla en sådan?
Tänkte på saker som kan vara bra att kolla upp innan köp.

Vad jag läst mig fram så skall det inte vara några speciella barnsjukdomar?

/daniel
Äger själv en M5 F10 -12, det är en väldigt välbyggd bil kan jag säga, dock drar den däck utan dess like så var beredd på köpa nya backdäck minst två ggr per år.

Du har ju allt vrid redan från låga varv och upp så det är ett enormt skönt sug jämfört med en motor utan turbo, finns inga laggningseffekter heller vad jag märkt på turbona.

Dock är det en stor bil så det tar tid vänja sig vid det, den trivs bäst på motorvägen.

Jag har lite saker jag själv ska göra med den men har inte haft tid och det är att sänka den då jag tycker den är tokhög i originalutförande fram, i övrigt är det en underbar bil.

Rekommenderas helt klart.
Instämmer med föregående. M5 F10 betydligt trevligare bil tycker jag än M5 E60. Du bör förstås kolla allt som vanligt med ägarhistorik, service historik mm. De här bilarna byter ofta ägare oftare än andra bilar. utbudet av "tolvor" verkar tämligen stort just nu och en del säljs relativt snabbt. Jag kan tycka att en del objekt ligger rätt högt i pris.

/Anders
Jag kan väl även säga att växellådan är helt underbar, du har helt sömlösa växlingar och den reagerar blixtsnabbt, det är väl Porsches PDK låda i 911 som är närmaste konkurrent.
Ok jag förstår.

Ja, jag har märkt att dem flesta bilarna jag kollat upp har haft flera ägare.
Märkte när jag körde att den piskar på rätt rejält redan från låga varv som ni säger.

Nu när den nya 5-serien skall lanseras till (hösten/våren ??)
Är det bättre att avvakta lite? Tänkte om M5 F10 kommer gå ner i pris efter lanseringen av den nya? Isåfall har jag inga problem att vänta till våren med mitt köp. Ingen ligger under 500 tusen vad jag sett hittills..

Tänkte på servicen också.
Ni som äger en sådan här bil. Lämnar ni in den på Service ofta?
2 år / 1500 mil är väl normalt? Vad rekomenderar ni?
Antar att det är varannan Stor/Liten Service precis som övriga BMW bilar?

Många frågor/funderingar men hoppas ni förstår :)
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag har själv varit sugen på att byta in 550n mot en m5a sen förra sommaren men dragit mig gång på gång av olika skäl men den vanligaste är att det är svårt för mig att motivera merkostnaden för en m5a

Förra tisdagen lunchade jag med 2 säljare på bmw och bägge sa samma sak,det är fritt fall på värdet när de gäller törstiga motorstarka bensinare utan garantier,och de blir ju inte bättre när nya modellen kommer och tar all focus och vill ha känsla hos kapitalstarka kunder.
Alla faktorer gör ju att värdet rasar en hel del när den träffar marknaden. Dom gav samma svar bägge två=köp om du inte bryr dig om att tappa 100-150 närmaste året men annars vänta tills nya modellen kommit ut.

Prisbilden är riktigt upp och ner allt ifrån 479-649 för -12 har jag sett senaste månaden
visst mil osv skiljer men facto är att ingenting ger dig 200 mer om du köper en dyrare nu när de är dags att sälja,så rena fantasipriser på vissa ex enl mig.

M5 F10 är inte speciellt törstig, om du ska prata törstiga motorer skulle du ägt min gamla E63 AMG, drog väl runt 2-2.5l/mil, M5an drar i snitt under litern/mil vilket är helt ok för att vara en prestanda motor.

Alla prestandabilar tappar värde så ingen nyhet precis men M5an har ganska mycket bottna ut strax över 500' närmaste året då efterfrågan är större än utbudet.
Verdi
Får du M5:an att dra under litern i snitt så använder du bilen fel. ;=)
Blir lite svårt när den är deklarerad till att dra 0.99 l/mil i snitt ;-)
Länk
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag har 2 bekanta som äger m5 f10 och bägge ligger på 1,4-1,5 i snitt utan att kört speciellt hårt så där har du verkligheten utan siffror på ett förskönat utsläppsintyg :)

Men förbrukningen skiter jag fullständigt i personligen efter ha åkt m5 e60 och 325 turbo i flera år och inte har jag grinat vid pumpen för det....

Det jag menar är att många som letar bil tittar väldigt mycket på kostnader som bränsleförbrukning,skatt,försäkring i första hand och då blir de betydligt mindre med intressenter på en modell som har gamla karossen och är dyrare på alla sätt och vis utom inköp än den nya glittrande modellen som nyligen släppts därav blir värdeminskningen påtagligt större varje gång en ny modell släpps,
Inte direkt raketforskning bakom den slutsatsen:)
Ja, tror jag avvaktar tills den nya modellen lanserats..
Är det till hösten -16 eller våren -17 ??

Angående bränsleförbrukningen så är det egentligen inte så farligt.
Kommer inte köra bilen som "bruksbil" och bara vid speciella tillfällen.

Nu kommer säkert andra personer ha åsikter om det men har en annan bil som sköter det ☺️
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Dann3:

Inte alls konstigt att du endast tänkt köra bilen vid speciella tillfällen! Jag har en m6v10 "för skojs skull" , och så få mil som det faktiskt blivit har förvånat mig själv! :)
MEN, jag har en f11 525diesel, den karrosversionen är så bekväm, och känns så pass mycket nyare, så jag vill faktiskt köra den bilen oftare, det är inte så att jag INTE VILL köra m6, utan tvärt om, jag har rätt "bruksbil" :)

Angående förbrukningen så är det inte viktigt, men väldigt intressant! Mest som teknisk referens,, är det någon som räknat på hur stor skillnad det är på förbrukning mellan f10 m5/ e60 m5 / e39 m5- som likt den nya, har en v8, dock större och utan turbos ?

Snittet efter helgens körning med min m6 blev 1,84 liter/mil räknat vid tankning. Mest landsväg, inget inspirerat :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Är det verkligen så att priserna på f10 kommer dippa direkt vid lansering av nya? Så som det ser ut nu på blocket, så kan du iaf försöka ge ett bud som är relativt lågt. Nappar någon så köp. Du vill ju ha bilen nu? :)
Den faktor som har enskilt störst påverkan är ju lanseringen av en helt ny generation, men sen vet jag inte om den kommer i år eller nästa. MY16 är sista årsmodellen för nuvarande generation så kan inte tänka mig att den ens går att beställa i dagsläget. Jag hade väntat då priserna verkar ha stagnerat i dagsläget.
@Verdi

Skämt åsido kör jag inte mycket med den, har väl kört drygt 100 mil sen jag köpte den för nåt år sen, den används nästan uteslutande bara för bilträffar och på sommaren, under saltvintern står den i varmgarage.

@Patrik.E

Historiskt sett har inte M5 priserna droppat när en ny generation kommit utan den gamla har oftast varit mer attraktiv då den nya generationen betingar så pass högt pris.

Vad gäller förbrukning kan jag bara jämföra med E34 M5 3.8 samt E39 M5 som jag ägt, E39an drog mycket kan jag säga, samma med E34, E60/61 sägs ju dra något enormt men ingen egen erfarenhet av det.

@dd88
Den nya sägs komma hösten 2017, men den har X-drive som standard "tyvärr"
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Nya 5:an presenteras sent i höst (G30), det tillsammans med det faktum att M5 nog tenderar att locka färre köpare i novembermörkret med första blötsnön gör nog att du kan spara en bra slant på att vänta.
lanab: Det ryktet är dementerat av M-chefen:

"Thankfully, all-wheel-drive M cars are probably still several years off. Van Meel confirmed that the next-generation M5 will stick with RWD. It will also do without most of the autonomous technology the new 5 Series will borrow from the 7 Series."

Mer här: Länk
När vi ändå är igång så måste jag också fråga angående trim till denna bilen.

Hur slitstark är den när det gäller effektökning?
Den måste väl vara rätt överdimensionerad tycker man..

Det jag har tittat lite nyfiket på är någon form av "chip" eller mjukvara.
Tror dem brukar kalla det Steg 1. Finns lite olika alternativ. Ökar effekten något fruktansvärt tycker jag. Men skulle vara tråkigt om något går sönder 🙁
Du kan köpa garantier om du vill med trimmet på 12 eller 24 månader, det kostar dock en rejäl summa.

Själv kommer jag trimma men med ECU flash där man får sända modulerna till tuningfirman, vad jag kollat på så ligger Manhart eller G-Power närmaste men Karl-Otto Noelle som var Alpinas Motorchef till frampå mitten 90-talet har även olika steg erbjuda, dock får du räkna med 4000 euro och upp för STEG1 plus garanti så det drar iväg.

Annars har du piggyback lösningar också vilket jag inte är så förtjust i men Burger Motorsport har fått bra kritik till ett vettigt pris.

Länk

Inga problem få ut strax över 640 hästar med steg 1.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.