AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.202

Ryckig motor på en 118D Coupé - 11

An
5
Angr7777
118d Coupé -11
318d GT -15
Hej! Har en 118d från 2011 där motorn inte känns helt hundra längre. Går ryckigt och låter inte bra när man gasar ur motorn. Man känner att det skakar i hela bilen vid färd...speciellt när man släpper gasen vid färd...känner skakningarna genom exempelvis kopplingen. Har en 318 GT med samma motor...så jag känner helt klart att något inte är okej.

Inga felindikationet etc dock. Kan det vara så att glödstift gått...spridarna är igensatta eller att bilen går på tre cylindrar...borde väl ryka som fasen då eller!?

Har kört diesel injector cleaner utan framgång.

Ska man ta en koll via diagnosporten och se vad det är frågan om?

Hälsningar

Angr7777
An
5
Angr7777
118d Coupé -11
318d GT -15
Var inne och scannade felkoder men inga felaktigheter visades. Inga felkoder alls. Nu går den dock riktigt illa. Som en traktor med enormt skakande.

Tips mottages gärna!

Angr7777

Angr77
Hur är det med kamkedjan? Den verkar ju vara en svag punkt på N47 motorn.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Jag skulle ta den till BMW direkt ( med bärgare )
Skakar den och låter illa så är det något fel, kan vara kamkedjan som chris87 skrev.
An
5
Angr7777
118d Coupé -11
318d GT -15
Efter ha kört i genom forumet så, tror jag också att man kan misstänka att det är kamkjedjan som håller på och ge sig. Jepp mot närmaste BMW service verkstad!

Angr77
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det kan vara dubbelmasse svänghjulet också, min ryckte inte det trots att bägge kedjorna var mkt sträckta.
Di
16
DiscoKaj
118d -2008
318 iC-91
Skulle kunna vara svänghjulet eller nått generalknas med luftmassemätaren. När luftmassemätaren gav sig på en V8 jag hade gick bilen som en traktor och var väldigt svårkörd.

Åk före ni så väntar jag därnere.
An
5
Angr7777
118d Coupé -11
318d GT -15
Tjenis!

Nu har bilen var inne för koll och det var svänghjulet (luftmasse) som vibrerar något hejdlöst av någon anledning.

Men det var ingen större fara för själva motorn...vilket hade varit fallet om kamkjedjan varit på gång och dra.

Kostnaden att åtgärda det hela fick mig dock att hejda mig lite och fundera över läget, det kan vara så att kopplingen måste fixas också. (Detta är min andra bil...så den går ganska sparsamt)

Det måste givetvis åtgärdas. Någon som har några bra tips och erfarenheter från någon liknande situation?

Hälsningar

Anders

Angr77
An
5
Angr7777
118d Coupé -11
318d GT -15
Efter lite vånda så bokade jag in en tid för att åtgärda det misstänkta felet med dubbelmassesvänghjulet. Körde detta hos en mindre expert firma där jag servat i nästan 15 år. Börjar tröttna på dessa BMW verkstäder med 2000 kr/Tim som knappt vet hur man gör en service reset efter utfört arbete. (Hänt två gånger)

Min verkstad drog i sär grejerna och visst var det dubbelmassesvänghjulet. Men det var inte en förslitning på svänghjulet som var problemet utan det kullager som håller svänghjulet. Kulorna från lageret låg och rullade på lamellskivorna och hela lagret var helt snett...så undra varför det skakade....nu bytte vi ändå alltihop och jädrar vad bilen gick fint sen! Kopplingen var som smör!

Så kan det gå...visst ... jag är klart fattigare...men vetskapen att kommit undan ca 10000 billigare jämfört en auktoriserad mekk gör mig ändå glad och nöjd i själen!

God Jul!

Angr77
Angr777:
Trevlig julklapp att slippa auktoriserade tomtar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.