|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nyss flyttat till en lantbruksfastighet och är i behov av att en av bilarna ska ha lite bättre markfrigång och fyrhjulsdrift, vill dock inte ha någon regelrätt terrängbil utan ska fortfarande kunna köra med den i motorvägsfart på ett stabilt sätt. Har siktet inställt på en E83 X3, men har även kastat ett öga på Volvo XC70. (X5 och XC90 är inte intressant, tycker dom är för stora.) Det är ett specifikt objekt jag tittat på, bilen är från 2003. 2.5T automat, bensinare. 29.000 mil på mätaren. All utrustning och allt fungerar, välservad. Jag vet att man ska se upp med mapsensorn på turbomodellerna och att fyrhjulsdriften kan vara känslig. Detta är en XC70 med Haldex. Alltså ingen V70 XC Awd. Finns det nåt mer man ska se upp med när det gäller dessa bilar? Automatlådan kan vara känslig säger vissa, stämmer det? | |
|
Jag har en XC70 -04, min första automat någonsin. Den hade bara 10' när jag köpte för dryga tre år sedan, nu 14,8'. Ett orosmoment var automaten, jag har gjort två byten av olja med 500 mils mellanrum, om därigenom "spolat" lådan, kan man säga. Den hade lite konstigheter för sig, mest vid motorbroms ner till 40-50, då kunde 3:an gå in "hårt". Den är idag mjuk, med vissa ryckiga tendenser när den stått länge på tomgång och neutral, då slår drivern i med visst ryck, inte helt tillfredsställande, men acceptabelt, så länge det inte ger fel. Om du ska kolla detta, stå länge på neutral, och lägg i drive. Om den bara suger in, är nog lådan helt ok. Kolla också växlingar vid sakta acceleration, 3:an ska in vid 30 km/h, 4:an vid 40 och 5:an mellan 70 och 80. Vitsen med detta test är att känna hur lugnt, eller hårt, den växlar vid dessa lägre gränser. Fullgasväxlingar brukar sällan ge problem. Vad gäller Haldex, är den nog ganska säker, man bör kolla oljenivå i slutväxeln. Min mek säger att i övrigt, bör man inte röra fungerande system. Hoppas det hjälper lite, 29' är iofs. rätt många mil, helt problemfritt blir det kanske inte... em3 |
|
|
Tack för tips em3! 29' är många mil men om det är välservat och välskött så hoppas jag att det inte är några allt för stora problem på sikt. Bra tips att "spola ur" växellådan, blir det köp så är det något som jag kommer göra. Mvh. |
|
|
Jag har hört att de 5-cylindriga bensinarna är törstiga i den bilen. Det borde finnas dieslar att hitta och du hellre vill ha det. |
|
| Visst är det så men så stor är inte skillnaden, räkna med kanske 3dl mindre förbrukning per mil. Men då är skatten istället 7500kr/år. | |
| En liten parentes är att X5 inte är så stor som man tror, den är 15cm kortare än en XC70 | |
|
Tack för era svar. Jopp> Är medveten om den höga förbrukningen, men det är som andreas_lofgren säger, att äldre dieslar är höga på skatten istället. Jabbal> De må vara så, men det är ändå så att proportionerna på XC90 och X5 inte tilltalar mig alls. Tycker dom ser för vulgära och vräkiga ut. Egentligen tycker jag att X3:an är rätt så perfekt, men den har inte åldrats riktigt så bra. |
|
| Tror du får bättre ekonomi ur en V70 än vilken suv som helst. | |
| Mappsensorn är inget som direkt går att kontrollera, ger den upp så byter man den bara finns till bra pris på ebay. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Kollar man på N karossen skulle jag föredra bensinare. Frugan hade en 2,5T automat 2003 den drog under litern. Min XC70 D5 2010 drar endast 2 dl mindre. Jag vill också påstå att de gamla dieslarna är traktormotorer som drar mycket soppa och har svindyr skatt. Har också en känsla av att bensinarna är ett tryggare mer pålitligt val. Som allroundbil ett perfekt val. Inga direkta vanliga fel men kolla fyrhjulsdriften, Volvos visko är bara att glömma. Satsa på haldex men lyssna efter missljud. Kör gärna fyra varv i rondellen, på så vis fick jag fram missljud på frugans bil. |
Transocean |
Från en kollega har jag fått höra endast "SKIIITT" om hans ex-03 200 hk XC70 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.