AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
992

Ökad förbrukning vid dålig väder 530XD -08 Aut

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag vet att förbrukningen brukar ligga runt 0,74 om jag ligger i 130 på motorväg. Nu när jag kört har den legat på 0,8. Först tänkte jag att det är någon slang som lossnat till turbon så den tjuvdrar luft. Det var samtidigt under dessa två dagar väldigt kvavt/regnigt med lägre temperaturer (12-14 grader). Jag har även märkt att det är subtila ryckningar när bilen är kall om jag ligger på jämn gas, samt att den saknar ork i de lägre registren under dessa två dagar. Dock mest påtagligt vid från början innan den kommit upp i temp.

Nu idag, när det är mer "normal" luft och 18-19 grader så är förbrukningen tillbaka.... Så då dras mina tankar snarare mot Luftmassemätaren?
Att det ska skilja drygt en halv deciliter på grund av högre rullmotstånd vid regn känns väl inte riktigt realistiskt?

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ingen som har någon teori/stöd till scenariot ovan?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Två grundparametrar som påverkar även om allt är "friskt":

1. Vatten på vägen ökar rullmotståndet ganska mycket, särskilt om det är breda däck = märkbart högre förbrukning.

2. En dieselmotor går mest effektivt vid torr kall luft.

Upplever du problemen som stora, kan det vara läge att göra en felkodsavläsning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Johan
Bäst vid torr kall luft? Logiskt ska den gå bäst vid fuktig kall luft.Eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, fukten hämmar förbränningen.

Att vissa trimmetoder går ut på att spruta in vatten i cylindrarna är bara för att kyla dem och därmed kunna öka laddtrycket från turbon.
Men den kylande funktionen finns redan med intercooler på de flesta turbomotorerna numer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verdi
Inte bara rullmotståndet som ökar vid regn. Där man vid uppehåll "bara" behöver möta motståndet mot luften behöver man vid regn även möta regndropparna. En halv deciliter är nog inte helt orealistiskt.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Hej! Tack för svaren!

Har aldrig upplevt en märkbart högre förbrukning vid regn måste jag säga... Visst, vintertid med snö etc. Det sitter 245-or på. Så inte bredaste laget, men inte smalast heller...har nog dock bara haft 225-Or på tidigare bilar.

Ok, så om det är väldigt fuktigt/kvavt så går de sämre... Har inte upplevt detta förut på några andra bilar jag kört.

Får väl se hur ofta jag känner av detta. Om det är för ofta så får det bli en avläsning av felkoder. Någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa? Ersättning utgår så klart. PM-a om möjlighet finns.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.