|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er kära forummedlemmar! Har en 335i f30 sedan på G, 328i touring samt en 320i sedan att välja mellan. Jag vet det är sjukt skillnad mellan motorerna. Framförallt mellan 320i och 335i. Jag har i och för sig råd med alla tre. Dock känns det som jag ska ha råd av er kära forumsdeltagare och experter här! Med tanke på mina lite konstiga val av nästa kärra så vill jag informera er trotsi en liten lätt fylla (just nu ) har jag att bestämma mig för vad fan ska jag välja mellan. Hjärnan säger 335i menas förnuftet säger 320i och trimma till 290hk via tunningchip eller en annan aktör. 335i kan i och för sig få 390 hk ganska billigt. Hm.... andrahandsvärde skillnad på skatt,bensin, försäkring m.m,. Kom igen ge mig skäl för det ena eller andra så är ni snälla. Länk Länk Länk | |
Transocean |
316D? |
Verdi |
Omöjligt att säga för nån annan än dig själv. är du hästkraftskåt? Behöver du kombi? Vill du spara pengar? |
| Kolla kostnad för helförsäkring på alla tre, men om möjligt så välj alltid värstingen :) | |
|
Stora frågan för mig hade först varit vilken kaross jag "behövt" sen är det bara att köpa så mycket maskin man har råd med :) Sen är ju en 335 allert som standard och väss inte lika aktuellt som för de andra alternativen. Jag själv tycker också det är skönt om man kör med original som tillverkaren har skapat hårdvaran för. Visst finns marginaler och att det är svårt att utnyttja mer pulver vilket talar för att det funkar med trim, men som sagt behovet blir mindre. Jag betalar 7600 kr för en helförsäkring på min 335. |
|
| Spelar utrustning någon roll? Av de du länkar till är 335:an enda bilen med ok utrustning enligt min mening. | |
|
Hej igen! Vad tror ni om värdeminskningen mellan de tre exen som jag länkat? Tror ni att 335an är svårare att sälja efter ca tre år? Angående kombi eller inte har inte någon större betydelse för oss. Tycker båda är snygga! Skillnaden mellan 320i och 328an är ju inte stor, samma motor dock större turbo i 328an. Utrustningsmässigt har 320i hyfsat utrustning dock är det mer "Vill ha känsla" på 335an. Själv tycker jag den röda färgen är snygg. Kanske svårare att sälja vidare då det verkar som att den kanske inte är så populär. |
|
Verdi |
Jag tycker gamla 335:or ligger oproportionerligt högt i pris så det blir nog inga problem att bli av med den. |
|
Som redan sagst; kolla vad helförsäkring + vägskatt + service för respektive bil kostar så har du något att utgå ifrån vad gäller ekonomin (frånsett inköpspris) Men det första du bör göra är att sätta upp en lista med vad din begagnade bil *måste* ha för utrustning. Du har t.ex. med både sedan och touring vilket känns lite skumt. Vill du ha line? M-sport? Etc. Sen är det bara att sålla. Mina two cents är att 335 är roligaste bilen men jag hade inte valt en luxury line utan m-sport i så fall. Förnuftigaste valet är väl 320:n och kompromissen 328:an. Så jag hade valt 328:an... PS Om du funderar på att trimma en bil som du inte ens köpt så tittar du på fel bil. |
|
| Det är samma turbo i 320i som i 328i. | |
|
Tack för era synpunkter. När det gäller luxury eller M-sport är det jämnt skägg när det gäller utseende från min sida. Dock vet jag att M-sport är ett måste för många och att det förmodligen är lättare att sälja den vidare när det är dags. Svårare hitta någon M-sport med samma mil och med liknande pris dock. Vet inte hur du tänker kring trim Cliff Barnes. Varför skulle det inte vara ett alternativ om jag nu skulle välja exempelvis 320i? Man måste ju kunna tänka framåt. Då jag tror ganska säkert att om jag skulle köpa 320i så skulle de 184hk inte räcka till och ett chip vore aktuellt. |
|
|
Därför att det är bättre att köpa en bil som är avstämd för effekten från början än att köpa vedbodstrimning från tredje part. Nu har ju BMW själva släppt en del trim kit vilket kan vara en option annars, då dom har koll på sina grejer. (Kolla hur många av trim skuttarna som byter moment omvandlare på automatlådan i 320d när de höjer effekten 20hk. Eller förstärker kyleffekten till motorn, för att ge ett par exempel..) |
|
|
Jag förstår din inställning Cliff Barnes. Jag har dock inte någon negativ erfarenhet av det du kallar för vebodstrimning. Har själv en chip på min nuvarande 520D E60 och det fungerar utmärkt. |
|
| 320:n saknar Sportstolar, har haft BMW utan sådana tidigare och det misstaget kommer jag aldrig göra igen. | |
|
Ja jag har sett detta Tobbelibobbe. Har också "vanliga stolar i min nuvarande E60 och vill helst ha sportstolar. Kommer att göra ett ordentligt test av 335an i veckan, troligen blir det den. Hoppas nu bara att den levererar det jag förväntar mig. Har inte kört 335an ens med N54 motorn i E90. Har dock ägt 330i E46 samt 545i E60. |
|
|
Hej! Känslan tog över. Det blev 335an! Känns helrätt. Tack för feedback! |
|
| MrJK vilket trim har du till 520d? | |
| Kul och bra val! | |
|
MrClean tyvärr vet jag inte varifrån trimmet på min förra 520D E60 kom i från då det var den förra ägaren som hade installerat detta. Dock kan jag säga att den var sjukt mycket piggare än en ordinarie 520D. Samt bränslesnål. Just nu känns 335i F30 som jag köpt törstig naturligtvis i jämförelse. Dock inte så farligt som jag befarade. Körde med Eco på, mellan Kungsbacka - Helsingborg med en snitt på ca 115km/h på 0.67 |
|
| Den förbrukningen är helt i linje med mina erfarenheter. Treliterssexan är förvånansvärt snål. | |
| Var trimmet Box eller chip? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.