|
|
|
|---|---|
|
Har en 325i manuell 2010a . Vill eftermontera en diffbroms på den, så min fråga är om nån har gjort detta? Har monterat flera på Volvos 1031a själv, är det nåt man ska ge sej på själv eller finns det nån firma ni kan rekommendera? Gärna nära Stockholm då. Vilka diffar kan ni rekommendera? Mvh Mats | |
| Quaife är den leverantör jag kommer på, men att skaffa diffbroms är inte direkt billigt, men det vet du säkert redan. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Quife är populär. Det återförsäljare jag såg senast på Quaife's hemsida var PEAN Sweden och AutoGruppen. Reservera 20 papp för hela kalaset. Så det gäller att veta att man verkligen behöver det eller vill ha det. |
|
Tack för svar! Jag billigt lär det ju inte bli, till en Volvo 740/940 får man ju loss en typ torsen diff för runt 8k samt att det är monterbart själv. Sett att schmiedmann har quife diffbroms för 14200kr men då ska ju nån montera den så att man inte får missljud eller glapp. Får väl se hur det blir med diff, som sagt måste man ju väga pengarna mot ändamålet, det är ju inte sååå ofta man ställer upp bilen i en rondell för att drifta. .. |
|
|
Gick in på PEAN's hemsida å kollade upp quifes monterings anvisning, känns ju inte allt för svårt att göra det själv. Ska mejla dom å se vad dom har för pris... |
|
|
Hade samma tankar som du, men tyckte det var för dyrt med diffbroms, speciellt om det nu är bruksbil som inte skall gå på bana. Försökte motivera för mig själv att det blir säkrare vinterkörningar iallafall :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
För att undvika missförstånd så ska jag förtydliga att jag uppmuntrar att vi alla har olika prioriteringar, önskemål och intressen och det är detta styr var vi lägger pengarna (som blir över). Jag vill endast ge lite info så att man köper saker av rätt anledning (och inte får en tråkig överraskning senare som man ångrar). Diffbroms för bättre vinteregenskaper är till största del överspelad. Avancerade antislir (och antisladd) som kan bromsa varje hjul individuellt hjälper till att hantera alla vardagsproblem. Tex om ett bakhjul börjar snurra så kan antislirsystemet applicera bromsen på endast detta hjul och bromsa/låsa hjulet vilket gör att all/delvis kraft överförs till andra hjulet (dvs samma sak som en diffbroms gör). Vad jag vill säga är att man inte ska köpa en diffbroms för att få bättre fäste på vintern och sedan upptäcka att man inte har pengar till vare sig oljebyte eller framförallt RIKTIGA vinterdäck. Det händer då och då att personer tycker greppet är dåligt och när man ser vilka vinterdäck som används så förstår man anledningen. Vill man ha bra fäste på vintern så ska man köpa RIKTIGA vinterdäck och även ha en mjuk och anpassad körstil - plattan i mattan varje gång vid trafikljuset och samtidigt svänga är inte rätt körstil :-) Däremot vid bankörning så ser kravbilden lite annorlunda ut och här kommer en diffbroms till sin allra största nytta! |
|
Jag förstod dej @bmw-slangen jag har kört på bana både asfalt å grus, så jag har koll på om det är värt pengarna eller inte. Mycket handlar ju om känsla å konsekvens när det gäller att köra med diffbroms, att lämna 2 svarta streck efter bilen å inte ett vid ett rödljus.😊 Bilen blir vad jag tycker mycket mer lättkörd vid provocerad körning. Sen har jag aldrig kört fast med bilar som har riktig diff på vintern... Synd att mycket till Bmw är typ dubbelt så dyrt som tex Volvo, när det gäller just trim. Sen behöver man ju iof inte lägga en förmögenhet på att få bra väghållning i en bmw... ☺ |
|
| Här kan jag ge ett råd gällande vilken diffbroms som funkar bäst i vinterväglag då jag testat både lamelldiff och quaifes "drev-variant". Ska du ha bra framkomlighet på vintern är det LAMELLDIFF som gäller. Ger mycket bra driv på alla hala underlag. | |
|
Tack för tipset @sirtobbe Får se hur ekonomin ser ut efter sommaren, kanske kan bli en riktigt diff... 😃 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.