AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.897

Renovering av VANOS på en N42B18 motor

SA
3
SAANDRAXx
E46 COMPACT -03
Hejsan alla BMW fantaster!

Det är såhär att jag har en BMW E46 COMPACT -03 med en N42B18 motor och har den just nu inne hos en kille som har stor erfarenhet av motorn som ska byta hela Kamkedjan då den hade hoppat rejält samt att jag fått felkoder som jag inte kommer igenom besiktningen med, nämligen P0011 och P0366. Jag har dock en fråga, vet nämligen att bilen kan bli väldigt slö ifall vanosen är dålig, vilket min också är och inte ger full effekt. Men då kedjan hade hoppat så mycket kanske det var därför? Tänker att de bara är ett under att bilen ens gått när de var så mycket kedja som låg fel.
Men iaf! Denna killen jag har bilen hos har väldigt mycket att göra då han är riktigt grym på de han håller på med, så hade jag bett han fixa vanos också hade de tagit väldigt lång tid. Har redan väntat på bilen 3 månader och då jag har 14 mil till och från jobbet har jag inte riktigt tiden att vänta längre. Har fått låna andras bilar vilket inte känns helt OK heller..
Men vad tycker ni? Tycker ni det kan vara värt att renovera vanos också? Känns oerhört surt ifall man hade bytt kedjan för 13k sen hoppar den också pga vanosen. Så är det någon här på forumet som kan denna vanos på N42B18 motorn får ni väldigt gärna höra av er! Eller ifall ni har erfarenhet av felkoderna P0011 och P0366 och vad som krävdes att göra.
Hade lätt velat att killen som har den nu hade gjort vanosen också då han är riktigt grym men då han tar så pass lång tid på sig så måste jag se andra alternativ tyvärr.

Berätta gärna vad ni tror och tycker så tar vi de därifrån.

Mvh
Sandra

Make everyday your masterpiece ~
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Den vanosen som sitter på n42, n45 med flera skiljer sej från den "vanliga" vanosen som sitter på 90-tals sexorna och framåt.

För att byta kamkedjepaketet på din motor måste dessa enheter tas bort. Att då byta dessa mot nya tar alltså 0 extra minuter.
Enheterna kostar ca 4000kr st på bmw och sträckbulten 42kr. Det går att köpa dessa enheter på andra ställen med till ett mycket bättre pris. Leveranstid ca 4dagar.
Om dessa enheter inte fungerar som de ska kan bilen upplevas slö och det kan låta som en dieselmotor. Men som du säger kan din bils slöhet naturligtvis bero på att kedjan hoppat. (Blir typ samma sak)
Om däremot killen byter kamkedjepaketet går det ju byta dessa enheter senare men man måste ha samma verktyg igen som man nollställer motorn med. (En väska med lite olika fästen för ca 7-800kr).
SA
3
SAANDRAXx
E46 COMPACT -03
Ok, tack för grymt svar!

Dock så ser jag att du skriver enheter och att de kostar 4000 kr/styck, betyder det att de är flera enheter på bilen då och isåfall hur många? Har du något tips på andra sidor som säljer billigare isåfall?
Har iaf snackat med killen nu och han skulle kolla på vanosen, men han trodde att det kunde faktiskt ha varit vanosen som gjorde att kamkedjan hoppade (Då detta hände bara över en natt att bilen blev slö)
Jag vet inte ifall det har någon betydelse men, jag kom ihåg att jag skulle byta till vinterdäck på bilen (Detta var innan den blev slö) och bytte alla 4, funkade kanon. Dagen efter sen när jag skulle köra till jobbet så kände jag hur slö bilen hade blivit, men trodde de var pga vinterdäcken då de väger lite mer (Har ju bara 116hk)
Kan de varit något i samband med den händelsen eller hade jag bara otur? För efter där så fick jag felkoder osv. Det känns ju som att det är vanosen som är dålig då i princip alla jag har frågat har svarat vanosen, men jag vet inte.

Bilen är verkligen superfin i skicket, den har dock gått 22k men tycker samtidigt det är synd att sälja den pga det. Jag kommer ha en superfin bil efter jag har fixat dessa problemen och har tänkt att ha bilen tills den inte orkar mer.

Vill dock gärna köpa originaldelar ifall det inte är allt för dyrt, annars får ni jättegärna tipsa om snarlik men billigare. Kanske är värt att renovera den istället?

Mvh

No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Jo vanosenheterna är 2st till antalet. En till insugs-kamaxeln och en till avgasssidan.
Det är olika enheter till insug resp avgas men skruven till dem är lika.

På denna sida kan du läsa om hur det fungerar mer i detalj, n42 börjar på pdf:ens sida 35.
Länk

Det som brukar göra att kamkedjan hoppar på n45 är en för kort kamkedjesträckare (finns en uppdaterad längre modell), antagligen är det samma sak på n42 men där vet jag inte säkert. Vinterdäcksspåret tror ja du kan släppa...

Det finns renoverade orginal vanos enheter på t.ex ebay, nya finns lite varstans.
SA
3
SAANDRAXx
E46 COMPACT -03
Ok! Tack för snabba svar. Ska säga det till killen som har den så får vi se vad som händer. Uppdaterar er om det :)

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.