AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.166

Lite frågor angående bmw 330 e46 och problem

ti
50
tillin
Bmw 330ci -02
Hej har lite frågor angående min 330ci e46 import (Luxemburg) årsmodell 02

Efter att pressat bilen lite hårdare igår så lät jag den gå på tomgång en bra stund efter och samtidigt så kollade jag lite under huven bara annars och hörde ett knackande och tänkte direkt att detta blir = dyrt efter lite research idag så kom jag fram till att det kunde vara disa ventil som började bli dålig och det var det, och då undrar jag på samma gång om detta kan ha något att göra med mina tidtagare små problem jag har haft vilka är.

1. Motorn stannar ibland när man kör och trycker in kopplingen (händer ytters sällan) händer aldrig när den går på tomgång, har även märkt att tomgången är ojämn ibland när man trycker in kopplingen och byter växel.

2. Ojämn tomgång ibland.

Sedan så tycker jag att den drar lite väl mycket olja har fyllt på ca 2,5 liter på ca 8000km, jag vet att dessa maskiner KAN dra olja och har tänkt byta till en tjockare när det är snart dags för oljebyte kör för tillfället på castrol edge 0w-30, har läst massor av trådar men verkar inte bli klok på vilken olja man ska välja!? Just det märkte att den läcker lite olja runt topplockspackningen men inga extrema mängder. Har också läst att dessa kan ha problem med vevhusventilationen hur kollar man det?

Tänkte även byta olja snart i lådan och i diffen så att jag vet att allt är fräscht och nytt vilka oljor ska man köra här? och vad är det för intervaller på just motor/låda/diff oljor?

Till sist så har jag även märkt att billarmet krånglar ibland har hänt 2 gånger innan att det har gått igång utan orsak men i går blev den helt konstig och gick igång av sig själv säkert typ 20 gånger och det gick igång allt mellan 5sek och nästa larm kunde gå igång igen efter 2 min.

We
57
WeX
530dA x-drive -17
på min 2001 E46 325i gick avgaskamaxelgivare (den som sitter fram vid öglan för motorlyft). Det resulterade i det du beskriver som 1 och 2 ovan. Delen kostade cirka 1000kr, bytet tog 2h då jag tog det lugnt. Kolla om du får felkoder.

Vad gäller din disaventil så vet jag inget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En felkodsavläsning är att rekommendera, men som WeX påtalat är det inte orimligt att det är en eller båda kamaxelgivarna som gett upp. Inte helt ovanligt.

Disa-ventilen påverkar motorgången och är den trasig (misstänker att spjället var löst), kommer det ge sämre motorgång och finns det då andra problem, kan det bli så stora problem att motorn stannar.

Disa-ventilen är mycket enkel att byta - tar några minuter där största "problemet" är att inte tappa undre skruven när man lossar den.
Jag köpte en Disa-ventil från Skruvat.se, var av märket Vaico och har fungerat perfekt - var billigare än tyska näthandlarna...

När det gäller oljeförbrukningen, prova en lite tjockare olja som t ex. 5W40 eller 5W50, är det stora problem kan du gå upp ända till 10W60, men det är inte en optimal vinterolja.

Lossa oljepåfyllningslocket när motorn går på tomgång, då skall det bli en markant förändring temporärt i varvtalet, det skall även vara ett svagt vakuum i hålet (testa med ett vanligt A4-papper eller liknande som skall sugas fast. Om inget av detta inträffar har du problem med vevhusventilationen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.