|
|
|
|---|---|
|
Går i köptankar på en BMW e90/91 320d 2009 och frammåt, men vet inte om jag vill ha Xdrive eller inte. Är det någon här som har någon kunskap om Xdrives driftsäkerhet och vilken typ av underhåll den kräver samt när. Även allmänna tips kring bilmodellen uppskattas, särskilt gällande 320d motorn. mvh | |
Transocean |
Har en 320 dA M-sport 2011, utan x-drive. Går riktigt fint och stabilt på vintern, har inte alls saknat x-drive. Kör dubbfritt förresten, i Norge. Det snackas mycket om kamkedjerassel på N47 men jag tror att de nyaste varianterna är skonade, min rasslar ingenting. Inga fel alls hittils....ok AC:n luktar skit i bland :-) Bilen är fem år gammal och har gått 7000 mil. Jag kör rätt fort och nästan uteslutande på motorväg, vid 140 km/h drar den 0,6 cirka, på normal landsvägskörning sjunker det till 0,5....detta med automat och 18'' med 255 bak. |
| Ta en med automat om du måste ha den bilen. Men jag tyckte inte 4 cyl dieseln var charmig. Gå hellre på ett sexcylindrigt alternativ. Diesel om du kör över tillräckligt långt och vill spara. När jag hade 320d xdrive manuell kändes det aldrig riktigt bra, längtade alltid till de dubbla avgasrören och den fina motorgången. 335i sen var kanon och 730d är helt ok nu också (fin spis, verkligen sofistikerad motorgång, men saknar klang på de högre tonerna) | |
Transocean |
Att jämföra en 2 liters powerdiesel med en 335i eller 7-serie blir konstigt. |
| Nu jämförde jag bara motorerna, vad jag känt för dem. Och de är ungefär samma (ungefär) i 3 och 7 serien. Faktum är att min sjuhundratrettio bara är 250 kg tyngre än 335i kombi, så så stor skillnad i vikt är det inte heller. | |
| Körde Göteborg Strömstad höromdan 0,57 med farthållare i 115kmh knappt nån trafik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.