|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag skulle vilja fråga er på forumet om lite råd angående min M3a. Jag funderar på att sälja den men har dålig uppfattning om vad den kan tänkas vara värd? Jag har lagt ut en annons på Blocket men jag tror priset är helt fel. Länk Det är bara jag och min pappa som har ägt bilen ända sedan 1995 då min pappa köpte den ny i USA. Han tog hem den ett år senare som flyttgods. Bilen har aldrig körts på vintern utan har alltid stått avställd i garage (det finns ingen som helst rost på bilen). Bilen har aldrig varit med om några problem och allt (ALLT) är orginal på bilen. Det enda som är bytt är olja, oljefilter och luftfilter. Det är dock en parkeringsskada i kjolen och ena framskärmen som jag tror man kan fixa. I lacken finns två eller tre små märken/pytteliten buckla i bakluckan. I stort skulle jag vilja säga att bilen är i väldigt fint skick och motorn går som ett spjut. Inga missljud eller glapp någonstans varken i styrning, motor eller transmission. Om man gv bilen lite kärlek skulle man nog kunna få nyskick på den. Som sagt... skulle vara kul med en oberoende uppskattning från folk som känner dessa bilar. Mvh Peter | |
|
Spontant skulle jag säga att du kan få mycket mer!!! Hur "oberoende" min uppskattning är vet jag inte, men med en mycket bra ägarprofil och bra skick, kan jag tänka mig att du kan få upp till dubbelt så mycket!!! Det beror såklart på vilken "kärlek" som behövs, och vad den kostar.... em3 |
|
| Det är för billigt tror jag, svårvärderad. Hur är suget på den nu efter några dagar på blocket? | |
|
USA M3 E36 är en "snik-snik M3", egentligen mer som en "fabrikstrimmad 328i". Motorn är en "S50B30 USA". Motorn saknar tex 6 st separat gasspjäll osv. S50B30 USA: "How do the U.S. and European versions of the S50 engine differ? The European and U.S. versions of the S50 B30 powerplant share similar cast iron engine blocks and have an identical capacity of 2990cc. However, the U.S. version (known as the S50 B30 USA) retains the less complex head design and two-stage (non-stepless)VANOS valve timing system of the normal M50 engine upon which it is based. It also does without the European-spec model's individual throttle plates for each cylinder. Compression is slightly lower at 10.5:1. One benefit of the U.S. version is that it retains hydraulic lifters, thus periodic valve adjustments are not needed. The S50 B30 USA is rated at 240 hp (SAE) at 6,000 rpm and 225 lb/ft of torque at 4,250 rpm." Priset: Tja, jag tycker inte att en US M3 E36 spelar i samma M-division som Euro M3-orna. 55' är den nog värd, kanske uppåt 70-75'. De som har liiiiite koll känner till allt jag skrivit ovan, och ofta vill man hellre ha en "äkta" M3 än en US variant. Har för mig att US M3 gick att få med en ordinär automatlåda till o med... |
|
|
Hej Hur många har visat intresse? Personligen tycker jag priset ligger rätt för den här "M3" oavsett lågt miltal och 2 ägare på den. En 286 eller 321 hk riktig M3 med bra utr samma mil och ägare 120 och uppåt. Efterfrågan samt tillgång är det som egentligen sätter priset ,och där ligger E36 M3 inte bra till. |
|
| Undantaget M3 GT! | |
| Priset verkar rätt, jag tror dock att det hade varit gynsamt att ha fler bilder i annonsen | |
|
Just det, det var den du la ut för 36tkr:). Det är löjligt lite, men även 55tkr är lågt. Ta budgivning på de som hört av sig. "Med största sannolikhet en falsk annons. Det kom ut en blå US-M3an häromdagen för 57tkr den försvann direkt. Finns tråd om den på BMWsidor här på FB och det går inte att kontakta "säljaren" För några år sedan kunde man köpa en RHD M3 för ca 30-40tkr i UK. Men dagens Sverige har helt andra priser. Räkna med minst 65tkr för en E36 M3 och då är den riktigt bruksig/sönder stylad." så skrev jag på bilannonsfrossa på FB, visst USA-modell är inte samma sak som Euro men den ska vara värd klart mer än en 328i och historik/skick låter bra. Uppåt 70-75tkr låter vettigt. Stephan |
|
|
Såg aldrig annonsen så jag vet inget om milen, skick, pris, etc. men som ägare av en min tredje E36 M3 (2 st US och 1 st Euro) och även E36 Alpina B3 3.0 (syster motor), ser jag inte alls US M3 som en 'fabrikstrimmad 328i' utan betydligt mer Alpina karaktär i drivlinan och fullt ut Euro M3 i alla andra hänseenden. Bullet proof, mindre komplex, bra prestanda och väghållning. En M3:a med Alpina känsla. Länk: Intressant artikel om US M3. (Speciellt jämförelsen med Euro M3'an de testade i Tyskland. Spec i all ära, men det viktigaste är hur de är i verkligheten. Inte minst 20+ år efter lansering). Länk |
|
|
Det är samtidigt lätt att säga att "US M3 duger till oss" när de inte hade en EURO att välja på (förutom i Kanada då) Tror nog vilken jänkare som helst hade valt den med mer kraft i. Mycket vill ha mer. Jag personligen skulle aldrig velat ha en upptrimmad 325 om jag kunde valt en EURO men smaken är som baken :) |
|
|
Ja, Phoenix M3, Euro E36 M3 är en grym bil som säkert skulle uppskattats om den såldes 'over there' och jag håller med dig om att den stora majoriteten väljer Euro-varianten vid direkt jämförelse (förutsatt jämförbart skick, historik, mil, etc...) då den har en fenomenal motor!! Min poäng var att US E36 M3 har en plats för sig (likt Alpina modellerna). Den är ingen Euro M3 och den är ingen 325iS/328iS. M-divisionen tog fram bilen och hade inte låtit den heta M3 med S50-motor benämning om de inte var en äkta M modell. Det finns en M-variant för alla behov :) (Samma motor som i M3 Lightweight f ö): Länk |
|
|
Anledningen varför man inte släpte Euro specade M3 motorn beror på att man inte kunde nå upp till de utsläppskrav man hade i USA. Det fanns ingen annan anledning vid tillfälllet att man inte skulle använt den riktiga Euro specade motorn, dock tycker man att de inte borde kallat den M3 för det är ingen M3 rent prestandamässigt. |
|
| Äger man en US M3 E36 så har man, så klart, lite annan syn på saken. Men faktum kvarstår, de motor-intresserade jänkarna säger ofta "Vore jäkligt gött med en Euro-spec M3 E36...". Jänkarna fick en sminkad o "trimmad" 325i/328i. S52B32 gav ca 250 kusar, med 3.2 liters slagvolym, kontra S50B32 som gav ca 320 kusar, lite drygt 28% högre effekt. US M3 kan jämföras med dagens M135, M550 o liknande. M har varit där o pillat liiite, men det är ingen riktig M. Priserna för US M3 kommer förmodigen aldrig nå upp till Euro-spec priserna, om man jämför bilar i likvärdigt skick. M3 CSL är snik-varianten av M3 GT, o det behövs ingen universitetsexamen för att räkna ut vilken som är mest värd... | |
|
US M3 har WBS-chassinummer = riktig M-bil. 240hk, enligt Car & Drivers test passade US M3 bättre i staterna med ett större register än Euro. lanab: Det handlade om pris och att M3 E30 sålt uselt, det fanns osålda E30 många efter de var tillverkade. I det läget tänkte BMW inte ta in M3 E36 men ändrade sig efter påtryckningar. How did the U.S.-spec version of the E36 M3 come about? When the E36 M3 made its European debut in 1992 there were no plans to produce a North American version. Sales of the previous M3, the E30 of 1988-91, had amounted to just under 5,000 units and BMW’s only other North American-spec M car at the time, the E34 M5, was not selling in large enough quantities to justify the addition of another M model in the American market. However, a letter-writing campaign initiated by the BMW Car Club of America sparked such an overwhelming response by the enthusiast BMW community that BMW of North America decided to reconsider. The main issue was price: BMW NA was determined to keep the MSRP down to around $35,000, about the same as the last of the E30 M3s. The only way to meet this price point was to develop a specific version of the S50 engine without the costly individual throttle bodies and continuously variable VANOS valve timing system of the European-spec motor. Just such a car entered production in February, 1994 (as a 1995 model) and went on to be produced in almost equal numbers to the European version despite a production run of only half as many years. (Note: This model was not available in Canada see question below) 45 exemplar av M3 3,0 Coupé togs in till Kanada hösten 1993, knappt värt att nämna. Kanada har alltid fått större valmöjligheter än USA, men så säljs det mycket lägre volymer. US M3 Coupé började tillverkas i början av 1994. Prestandan var helt ok, Car & Driver körde en 3,0 0-60mph på 5,6sek, M3 E30 behövde 6,9sek.Länk Länk US M3 är så marginell i Europa att någon konkurrens med Euroversionen inte bör föreligga. Mvh Stephan |
|
|
Jag kan också hålla med om att det är konstigt att man döpte den till M3 när det skiljer så mycket mot europavarianten. Jag har dock inget bra alternativ vad den kunde haft för namn istället men det är ju inte alls samma bil. Skumt att det blev som det blev men det är ju bara att gratulera att du är så nöjd som du är, det är det viktigaste. Jag som person är tyvärr en sådan som aldrig nöjer mig så jag hade stört ihjäl mig på att inte haft en "riktig" M3 oavsett hur fin den är :) Väldigt off topic nu men ack så intressant :) |
|
|
Håller med Dig i det mesta där Dawwe. Självklart färgad när man äger en. Gillar man karaktären i Alpina B3, så gillar man US M3. Jag saknar inte min Euro E36 M3. Kör lugnt. PS. Phoenix M3. Ja, den skulle kanske fått ett eget namn, typ 3M ;). För en M GmbH produkt är det rakt igenom - om än med inspiration från sin 'partner' i Buchloe. När vi snackar 20+ år gamla bilar så är det viktigaste för mig känsla, prestanda och kvalitet. Och då levererar båda varianterna. |
|
|
Hej Alla, Jag tänkte bara berätta att jag sålde min USA M3a till sist. Jag fick 76000 kr för den. Tänkte det kunde vara kul att veta. Jag fick intryck att det var min bils unika historia som spelade störst roll för priset. Mvh Peter |
|
| Som jag ser det , var det ett bra slutpris! Grattis :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.