|
|
|
|---|---|
|
När jag laddar vår 330e iPerformance via 'vanligt' 220-utag får jag i bilen ställa in om strömuttaget ska vara lågt, reducerat eller max. Men vad motsvarar dessa lägen i ampere egentligen? Instruktionsboken ger inga tips. Någon här som vet? | |
|
Kanske bäst att mäta (mäta är att veta). T ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag tänker så här; utan att äga någon 330e och utan att ha läst instruktionsboken till laddaren: Alla hus (jag antar att du bor i villa) har ju en huvudsäkring med ett högsta amperetal som har monterats av nätägaren, tex Fortum och i hus brukar ju det vara 20A. Så är ju elmatningen byggd i princip i alla länder, åtminstone där det kan förväntas säljas några 330e. Kan det inte vara så att den där strömställaren "lågt, reducerat eller max" anger hur stor del av kretsens högsta (alltså 20A) ström som bil-laddaren får använda? Om hela familjen då är hemma och lagar mat, diskar, tvättar kläder och surfar på alla enheter och tittar på tv osv så kan man begränsa laddarens högsta effekt, varpå bilen tar längre tid att ladda, för att inte överlasta hushållets högsta strömuttag? Bara en tanke som sagt. Alexander |
|
Transocean |
Jag hadde en 330e hemma över natten för två veckor sedan. Försökte att ladda den via en vanlig 10A kontakt med hjälp av Biltemas 10 kabelvinda med 4 uttag Länk. Batteriet var endast halvfullt efter en hel natt, konstigt tyckte jag när det gick att ladda så smidigt på jobb på bara ett par timmar. När jag sen en vecka senare skulle dammsuga E90:n var kabelvindan död. Kopplade dammsugan rätt i väggen och det funkade. Alltså det gäller nog att ta reda på vad BMW:n kräver och vad de egna grejorna klarar av. |
|
Hade termosäkringen löst ut eller var hela vindan död? Vindan på bild är bara IP20, tål knappt utandningsluft ens gång, i varje fall inte utomhusanvändning! |
|
|
Den här är bara en gissning, men det skulle kunna vara så att lågt = 10A, reducerat = 13A och högt = 16 A (för det är väl så att 330e kan ta 16 A laddström, dvs närmare 3,7 kW laddeffekt). Då skulle det stämma med vanligt installerade säkringar. Kör man 16A genom biltemakabeln och inte har rullat ut hela kabeln kan det bli varmt. OM (stort om) mina gissningar ovan (jag har försökt leta lite data på bmw.se, men inte hittat) stämmer bör man nöja sig med att ladda i läge "lågt", om man har mer än två timmar på sig att ladda bilen. Står man vid en dedicerad laddstolpe designad för 16A kan man med fördel ladda i läge "högt". |
|
|
Det står ett ampertal på laddaren och det avser max laddning. På min laddare till x5:an står det 12 A och jag antar att det är samma laddare till din bil. Då är det 12-9-6 max-medel-låg. Jag laddar med 9 dvs mellan om jag inte vet att det är 16a säkring där jag laddar i ett vanligt uttag. Då laddar den med 9*230=2,2kw och tar då nästan 4,5h att ladda. Detta kan du läsa om i driivers guideappen men fordonsunik manual. Sen ser jag i bmwconnect appen när laddingen blir klar. Där kan jag även starta ac o värme. Hemma har jag en wallbox 16a 1-fas som ger 3,7kw och laddar på 2,5h. Sen har jag en type2 laddkabel för laddning vid IKEA och liknande offentliga laddställen. /G |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.