|
|
|
|---|---|
|
Jag har två rostiga krängningshämmarfästen på min E36 Compact. Så tänkte byta ut dessa. Själva bytet är ju inga konstigheter, borra ur svetspunkterna på de gamla, slipa rent och svetsa dit nya. Dock funderar jag på hur jag ska rostskydda dessa. Min tanke är: 1. Grunda med Hagmans gula ca-primer. 2. Carosol T03 in och utvändigt. 3. Avsluta med ett lager Carosol F40. Detta kommer ju förmodligen hålla bilens livslängd, men är lite nyfiken på hur ni andra hade gjort. /Mvh Daniel. | |
| Jag har bytt och det var betydligt mer jobb än att bara borra ur svetspunterna för mina var mer svetsade än så. Det är kraftiga grejer så dom kommer att hålla 15 år till utan rostskydd. | |
|
Hej vart hittas nya fästen? Har sökt med ljus och lyckta på nätet hittar inget Tacksam för svar Mvh Peter Stålblad Det är inte farten som dödar--- Det är det plötsliga stoppet som gör det |
|
|
Finns på Bmw Jag har höger hemma om du är intresserad! |
|
|
Hmmm tyvärr är det vänster jag behöver Hur mycket kostar dom på BMW ? Mvh Peter Stålblad Det är inte farten som dödar--- Det är det plötsliga stoppet som gör det |
|
| Minns inte priset exakt men runt 400kr | |
|
Som hittat hade räknat med det tredubbla Har du artnr på den du har Blir lite lättare för mig i kontakten med den lokala skeptiska handlaren som helst bara vill sälja nya bilar Tackar på förhand Mvh Peter Stålblad Det är inte farten som dödar--- Det är det plötsliga stoppet som gör det |
|
|
Se länk : Länk 41118151121 left 41118151122 right |
|
|
Tackar så mycket för hjälpen 👍👍👍👍👍👍😃 Det är inte farten som dödar--- Det är det plötsliga stoppet som gör det |
|
|
Dessa fästen blev nyligen utbytta. (ja det tog ett år att ta tag i det) Det var inte speciellt svårt att byta, men rätt trångt på högersidan där ac-kompressorn sitter. Så tänkte bjuda på ett par tips till den som ska byta. Ta en tjockare slang och skär en skåra i och trä över slangen som går från ac'n till kondensorn (så du inte råkar skada den då den sitter nära) För att ta bort fästet krävs två verktyg, en vinkelslip med kapskiva och slipskiva. Samt en pneumatisk slipmaskin och roterande fil. (I bra kvalitet) av denna typen. Länk Jag försökte först borra ur svetspunkterna men det är flera man inte kommer åt, så bättre att slipa bort dom (går enkelt och snabbt med en bra fil, glöm dock INTE skyddsglasögon.) Använd en huggmejsel inifrån motorrummet för att lossa fästet i överkant efter att svetspunkterna är bortslipade. (Huggmejsel mellan fäste och ramsnok) Sen sitter det ett par svets-sömmar i sidorna av fästet (En på var sida om jag inte minns fel) dessa tog jag bort med vinkelslipen (kapade isär fästet för att komma åt) I efterhand så hade jag nog slipat av dessa med filen också. Har du lite erfarenhet av vinkelslipen så ta det lugnt och försiktigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.