|
|
|
|---|---|
|
Har fastnat för en Bmw 325 LCI 2011 med 13000 mil på mätaren, 1 ägare,M-sport paket osv. Men har läst runt lite på forum osv om N53 motorn, att där är problem med bränslepumpen spridare som kan stå en väldigt dyrt. länk till bilen finns här : Länk Vad tycker ni ? Köpa eller Inte köpa , behöver råd kan EJ bestämma mig. Tacksam för svar | |
|
Jag vill säga och tänker själv såhär att varje bil från div bilmärken har sina egenheter, för och/eller nackdelar. Hade själv fram till i måndags, innan FB bestämde sig för att lösa in bilen efter en närkamp med lastbil, en 335i med N54. Den motorn har ju sina svagheter. Spridare, HPFP, vattenpumpen, turboagg och säkert något mer jag glömt. Var lite orolig ett litet tag efter köp (var också lite av en hypokondriker när det gällde den bilen) men det släppte snart. Det jag vill ha sagt är att vet man vad man skall hålla koll på, sköter grejerna som man skall, gasar ur bilen ibland, byter bränslefiltret nån gång per 10000 mil om möjlighet finnes (jag vet det inte finns serviceintervall) etc så har man ju gjort vad man kan. Är ju tex elektrisk vattenpump på N53/N54 också som verkar ge upp framåt 15000 mil. Nu vill jag minnas att till LCI så bytte man tex spridare från Piezo till Bosch, iaf på N54 som skulle vara lite mer pålitliga. Vet ej hur det är med N53, säkert samma. // Jonas |
|
|
N53 har helt klart haft sina problem men de överdrivs ofta, ironiskt nog främst från de som aldrig ägt någon... Vid 13.000 mil lär de flesta fel redan visat sig. Om bilen går jämnt och fint så tycker jag att du ska slå till. Jag har haft 2st, båda har varit helt felfria under mitt ägande. ------- //Lövet |
|
|
Tack för infon och snabba svaren. Jag har pratat med Bmw och enligt dem så har bilen inte varit inne på några reparationer för bränslepumpen eller spridarna i alla fall. Jo när man läser all kritik om N53 så blir man lite rädd, men jag tror det är som du säger att folk som aldrig ägt någon N53 är de som skriver mest om det. Jo får åka kolla nogrannare på bilen imorgon isåfall, men priset ligger rätt okej eller ? Finns ju inte all utrustning men det viktiga är ju där. |
|
|
Bilen är lite svårvärderad för det finns ju inte så många motsvarande att jämföra med. "Billigt" känns det dock inte. Jag sålde min 325iT M-sport 2008 med samma mätarställning för 140', det var 3 år sedan. Visst ingen facelift, men ändå. ------- //Lövet |
|
|
bilen ser dock riktigt fin ut och har enligt mej det jag vill ha iaf... Pruta lite och köp! /Jonas |
|
|
Trevligt utrustad bil, priset känns lite i överkant med dom milen tycker jag. Min 325i 2009 hade förbrukat 2st nox-givare och 1st högtryckspump före 6000mil. Inte kul om man behöver betala själv, jag klarade mig undan med en självrisk på 3000kr totalt. För övrigt så är det supersköna körglada bilar som jag verkligen kan rekommendera. |
|
|
Mycket trevligt bilval, köpte min 325i T -10 Med den inbyggda gpsen i våras, är grymt nöjd med bilen. Min har gått 9k mil å jag betalade 163k för den privat. Dock missade jag det typ viktigaste på en bil som man ju alltid kollar, det va däcken, så klart va det ju Kina-däck. Polarn som äger en däckverkstad skrattade högt å gick å beställde 4 nya yokohama 18tummare. Viktigt å kolla att det verkligen ÄR punkteringsfria däck som sitter på om säljaren hävdar det. Är mycket dyrare i inköp så det kan sitta vanliga däck på. Funkar bra, men inte vid punktering. .. Som fler skrivit så har ju ALLA bilar sina egenheter, frågar man en meck på VAG så ska man ju inte köpa deras Audi 2.0t maskiner, rasar i parti å minut. Hade en sån den gick kanon. Som sagt så är man ju alltid nojig att man blir på nåt sätt lurad när man köper bil för så mycket pengar, mätarställning tex, där kan man lämna in nyckeln till bmw så kan dom läsa ut om det verkar stämma. Har just trimmat min bmw med nytt insug och programvara å jag är supernöjd Länk Sen ska man ju kolla rost, dvs små bubblor som finns under lacken, skitsvåra att upptäcka. Kolla även in under bilen om det finns rost. Lycka till med ditt bilköp. Mvh Mats |
|
|
Har haft min 325i lci i 6 månader nu. Billigare än jag trodde att äga (försäkring/skatt/förbrukning). Skön motor, bra vrid, bra prestanda. Är dock inte alls vän med växellådan, trodde först att det bara var min men har testat ett antal andra med samma växellåda och alla verkar vara likadana. Ibland svårt att få i ettan. Känns som det finns ett mekanisk mellansteg när man får i de andra växlarna, som att man känner när syncringen fångar växeln, typ vid 70% innan man fåt i växeln och man får känslan av man skall släpa komplingen då växeln är i men nope! Stor skillnad mot en 335i som jag brukar köra, där klickar växlarna i så jävla skönt jämfört med denna. 330i skall ha samma växellåda som 335i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.