AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.870

Låst in nycklarna i e39:an.

En touring. Nyckeln ligger i bagaget. Ser nyckeln. Enda nyckeln jag har. Vet absolut inte vad jag ska göra för att öppna bilen?
Gjorde samma sak med min e39 sedan, dagen innan nyårsafton med en massa kött i bagaget, BMW mölndal fick borra upp bagageluckelåset så jag kom åt nyckeln.
Helt inbrottsäker bil alltså, bärgarn lyckades bända upp dörrbågen men alla lås var diss-ablade :-(
Hur låstes bilen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...misstänker att han öppnade bagageluckan med fjärren och då använde knappen som bara öppnar bagageluckan utan att larma av bilen och sedan på något sätt la/tappade nyckeln i bagaget och stängde luckan...

Been there, done that! ...eller egentligen inte jag utan min far när han lånade E46:an för många år sedan och hade nyckeln i bröstfickan på skjortan och böjde sig fram och den åkte ur och hamnade i bagaget innan och han stängde luckan innan han upptäckte att den var borta - fick åka 12 mil enkel resa med andra nyckeln för att låsa upp...

Jag är lite försiktig med att öppna bara bagageluckan med fjärren sedan dess - brukar alltid börja med att larma av innan jag öppnar luckan med fjärren.

Hur du skall lösa ditt problem vet jag inte riktigt.
Är nyckeln åtkomlig om du pangar lilla rutan i bakdörren?
Kanske billigaste lösningen!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bagageluckan är ibland låst och ibland inte, det hänger inte med centrallåset alltid. Så nu var bakluckan öppen. Skulle greja med något i bagaget. Lade nyckeln på bagagegolvet. Glömde nyckeln, slängde igen bakluckan. Då låste den sig. Framdörrarna var redan låsta.....

e39:an känns skottsäker i fönster, alltså går inte pressa ner rutan som med gamla Opeln jag hade för länge sedan.

Mjo, det har slagit mig jag bör panga lilla rutan i bakdörren. Hur svårt är det sätta fast en sådan ruta igen??
Når du nyckeln om du pangar lilla rutan?
Når ej nycklarna från lilla rutan.
Kan jag ej öppna dörren inifrån?
Kan jag kanske nå knappen mellan sätena som låser upp låsen invändigt?
lilla rutan är limmad.
Jag kommer ta en sidoruta. Gillar inte att ha sönder något, men ser ingen annan utväg ...
Hej,

Om allt är original, skall det väl gå att beställa en ny nyckel hos bmw? Även om den måste initieras först för att bli fullt funktionsduglig, lär den åtminstone gå att låsa upp med mekaniskt. Sen får du kasta dig in och larma av....

Kanske en billigare lösning som dessutom kan ses som en investering.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går ju att köpa en billigare servicenyckel utan fjärr om dörrlåset fungerar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Köpt en servicenyckel eller nyckelämne för ca 570 kr på BMW. Tar 1 vecka att få eller något mindre tid. Orginalnyckel med fjärr fanns för ca 1800 kr.
Med lite tur så kan man med en tjock ståltråd, tex en gammal galje av som man gjort en krok på, få ned den mellan dörr och list och lyckas dra i öppningshandtaget på insidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.