|
|
|
|---|---|
|
Lät göra en hjulinställning på E39:an (525i touring med standardchassi och 17"-fälgar). Hjulen stod lite fel både fram och bak, men det visste jag då delar bytts i både fram- och bakvagnen - därav behovet av hjulinställning. När jag kom hem upptäckte jag dock ett grundläggande fel i protokollet.... De hade ställt in alla värden efter E46touring med 17"-däck. Är det samma "skall-värden" på E46 och E39, någon som har koll på detta? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! | |
|
Har nu luskat lite mer själv och det är INTE samma värden för E46 och E39. Dock är värdena från mitt protokoll en blandning mellan grader och mm. (vissa värden i mm och andra i grader), så jag har lite svårt att jämföra rakt av med BMW:s servicemanuals värden där det enbart är grader. Är det någon som har värdena som det skall vara i mm? mm-värdena är för toe, medan camber och caster är i grader på protokollet, så det är främst toe-värdena jag är intresserad av för E39 325i touring med standardchassi och 17"-fälgar (originalfälgar). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, här är för E39 525i Touring (standardchassi). Har det dock aldrig i mm, aldrig sett det användas vid massproduktionsbilar. Front Total Toe : 0 grader, 5 minuter (+- 10 minuter) Front Camber : -13 minuter (+- 30 minuter) Front Caster : NA Front Caster with 10 degree wheel lock : 6 grader, 28 minuter (+- 30 minuter) Front Caster with 20 degree wheel lock : 6 grader, 42 minuter (+- 30 minuter) Rear Total Toe : 0 grader, 16 minuter (+- 10 minuter) Rear Camber : -1 grader, 50 minuter (+- 20 minuter) |
|
Tack för svaret bmw-slangen. Just de värdena har jag hittat men de är som sagt i grader/minuter och inte i mm som verkstadens protokoll anger när det gäller toe-värden. Vet inte varför verkstaden har ställt in mätutrustningen att ange måtten för toe i mm och inte grader/minuter (borde vara smartare att alltid mäta grader för då behöver man inte bry sig om fälgstorlek mm!). Kanske apparaten gör det automatiskt eller så kanske de tycker att det är enklare att justera då... Jag skall svänga förbi verkstaden och snacka med dem idag. Som jämförelse till E39:ans värden är motsvarande värden för E46 touring, standardchassi: Front total toe: 0 grader, 14 minuter (+-8 minuter) Front camber: -20 minuter (+-20 minuter) Rear toe 0 grader, 16 minuter (+-6 minuter) Rear camber -1 grader, 30 minuter (+-15 minuter) Det är främst i framvagnen det skiljer lite och sedan har de lite olika tillåtna toleranser. Kanske inte är dramatisk skillnad men det är inte rätt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Nja, några värden i mm kommer du inte att få - då ingen mäter i mm :-) Gissningsvis är det en inställningssak på apparaten. Håller med, enklast att höra med dem och förklaringen därifrån. |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Lättast är väl att åka tillbaka och säga att de har ställt in värdena efter fel bilmodell och be dem göra om det? |
|
Westersund, det är det jag kommer att göra. Jag skall också fråga dem om de följt BMW:s process innan hjulinställningen med att vikta ner bilen enligt följande: Framsäte 68 kg i vardera framstol. Baksäte 68 kg i mitten av baksätet. Bagage: 21 kg centralt i bagaget. Tank: Full tank (här vet jag att de inte gjort det, då tanken inte var full - saknades typ 15 liter) Misstänker starkt att de inte har viktat ner bilen innan inställningen. Hur mycket det påverkar värdena vet jag inte, men något måste det göra då BMW anger processen som viktig innan inställning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur är bilen att köra med "e46" inställningen? Vad händer om du släpper ratten i 100km/h går den rakt? Det är ju inte alltid samma inställning blir bra på samma bil, då andra variablar kan skilja, ex slitna stötdämpare m.m. Jag hade kört bilen ett tag och känt hur det kändes samt kolla däckslitaget under tiden om det är möjligt. E39 skall i min bok vara mycket neutral att köra och du skall kunna släppa ratten och bilen skall fortsätta fram. Du kan även testa med inbromsningen för att se om det drar åt något håll (kan även vara bromsarna som tar ojämt). If It ain't broken don't fix it... |
|
|
Dämpare runt om är nya, detsamma med de flesta chassikomponenterna. Bromsarna är felfria och både belägg och skivor är ett drygt år gamla. Däcken skall bytas i närtid då de snart är nere på 3 mm och även har fått lite snedslitage (inte mycket men ändå så man ser det) - det blir en uppsättning Michelin PS4 som får ersätta de slitna Conti SC3-däcken. Skall köra en sväng och känna lite hur det känns, innan jag pratar med verkstaden. Lite lurigt då vägarna är rätt spåriga i närheten, så jag får väl köra lite längre... Men det är svårt att få en uppfattning om ev. snedslitage på kort tid. Vinkelskillnaden på 9 minuter är väl kanske inte jättestor när det gäller toe fram och räknar man in godkända toleranser, så överlappar E39 och E46 värdena om man inte är ute i "yttermarginalerna" på respektive bilmodell, men det jag börjar fundera på nu är om hur mycket nedviktningen påverkar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anledningen till nedviktningen är ju för att det är då som bilen är tyngst som den är svårast att kontrollera(då är det viktigast att det är rätt). Men kör man mest själv i bilen hade jag gjort inställningen därefter. Sedan är det ju ingen race-bil som man måste optimera för kurvtagning. (neutral inställning påverkas mindre av vikt) Precis hitta jämn och fin väg och ha rätt lufttryck. |
|
Mer toe in (som E46 tydligen har jämfört med E39) ger en större riktningsstabilitet framåt. Som extrem jämförelse kan nämnas att min 323i (track day car) just nu har Front Total Toe : 0 grader, -19 minuter Yes, den har kraftig toe out (ungefär 10 minuter toe out per hjul) :-) Inget att rekommendera för en daily driver om vi säger så... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.