AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.878

Byte främre länkarmar E90/91?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej tänkte byta bägge främre länkarmar. Men har funderingar över åtdragningsmoment. Kollar man i haynes verkstadshanbok -05/-08 jag har -09 men det kan inte vara skillnad. Iaf åtragningsmoment för bulten som går genom bussningen finns två olika moment på. Antingen 65 eller 100 beroende om det står 8.8 eller 10.9 tror jag det var. 8.8 skulle dras med 65nm och 10.9 100. Kollar man realoem bulten 8.8. Finns ingen annan!? Sedan bulten till led kulan/spindeln ska dras med 165nm!!! :-) Sen så fanns det två olika muttrar till led/spindeln vilken? Man ska ju tydligen även byta lås muttern/bläcket som på andra sidan av bulten som går genom bussningen också nån självlåsande sak.

Alltså Nr 9 på bilden som ska bytas:Länk

Sedan tänkte jag kolla med er som gjort jobbet e det tight o komma åt med verktyg/momentdragare?

Tack på förhand!
Transocean
Gaspo, köpte du ett vrak eller hur kommer det sig att du måste byta så många delar?
Förstår mig inte fel, jag bara undrar då min har blivit 5 år utan att nånting bytts och bilen känns minns sagt tight.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Den har gått som en klocka tills för ett halv år sedan. Känts hur bra som helst. Sedan har det bara radats upp grejer. Haft den i fem år. Jag kör väldigt mycket kortare sträckor ska tillägas.

Tyvärr kommer ju problem sällan ensamt :-(
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Gaspo Låter som din bil är kompis med min.
För drygt 6 månader sen så börja min också rada upp alla fel.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja knarrande o diverse andra ljud från inredning lite varstan i bilen har kommit det senaste också. Sjukt irriterande med alla dessa knarr o ljud från inredning. Men dom håller väll i 7år dagens BMW. Annat var det förr E36 tex vilka bilar!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nån måste väll bytt länkarmarna? O veta lite om mitt första inlägg?
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Om jag fatta det rätt, så är länkarmen (nr 9) tension strut i min länk ovan. Låsmuttrar vill de att man byter.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack! Jo jag har varit inne där o kolla där med. Men fattar inte varför dom har med 10.9 bulten? När realoem bara har en o den är 8.8. Har kollat lite på 5 serien o där e nån bult 10.9. Det e ju hållfastheten på bulten som det gäller. En 8.8 klarar inte 100nm 81nm e max stor risk att man drar av skallen eller att bulten spricker. Har sökt lite på nätet på byte men hittar inte mycket guider. En guide där killen drar 100nm vilket e lustigt.

Lustigt att ingen verkar ha gjort jobbet härinne. Det enda som verkar lite krångligt e att man behöver tillgång till lyft med sån flyttbar hydral press som dom har på bilprovningen. Detta för att man måste ju sänka ner framvagnen så hela bilens tyngd är nere innan man skruvar bulten till bussningsfäste. Går ju säkert med en sådan pump bar press o pressa upp axeln man byter på. Men då ska man ha en sådan o veta vart man kan sätta trycket nånstans o hur mycket man behöver få upp axeln :-)
Transocean
Blir det inte det samma om du hissar upp bägge bakhjul? Med en större garagedomkraft eller två mindre vanliga? Så att du har hela tyngden på framaxeln?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nu e dom bytta! Men va fan tänkte BMW. Torx under kulledstången som man ska hålla emot medans man ska lossa muttern som sitter ordentligt. Muttern sitter redigt hela vägen. Ena sidans torx hål lyckades bli rund. Inte roligt. Fick klyva muttern med vinkelslip. Fattar inte varför man gjort detta med torx?? Iaf nu sitter dom där. Köpte nya bult o muttrar innan bytet skall tillägas. Bult va lite överdrivet dom hade man ju kunnat återanvända men,men. Moment kulled 165! Moment bult inre genomgående bussningen 68 plus 90grader efterdrag. Tänkte inte på att kolla vad det stod instansat på gamla bult skallen då det tydligen kan förekomma 8.8 och 10.9 alltså hållbarheten i bulten 10.9 ska dras med 100. Men Det finns bara 8.8 på bmw reservdelslista o dessa ska dras med ovanstående moment. På mina nya original bultar stod det som skrivet 8.8.

Läst på en hel del utländska forum att dom dragit bulten 100nm vilket verkar väldigt underligt men men skitsamma.

Trevlig midsommar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.