|
|
|
|---|---|
|
Halloj, Har hög CO (0.6% på förhöjd tomgång på besiktningen) samt felkod 0029F4 resp 0029F5. Motorlampan lyste och felkoderna etyder Katalysatorkonvertering och katalysatorkonvertering 2. Visade sig att skarven mellan grenrör och avassystemet var otätt. Kan detta vara hela förklaringen? Har dragit ihop skarven nu oh frågan är om det är värt att testa att omesikta direkt? Mvh | |
|
Bäst att tillägga att det är en 120i. (sorry för alla slarviga stavfel) |
|
|
Läckande grenrörspackningar kan mycket väl ställa till det för avgasvärdena. Läckaget kommer att suga in luft och lura lambdasonden att feta på bränsleblandningen då den detekterar syre i avgaserna (från luften som sugs in) för att kompensera vad den uppfattar som mager blandning. Om det har läckt mellan grenrör och toppen, kommer du troligen att behöva en ny packning där, men har du tur kan det täta till sig när du drar ihop det...men var inte förvånad om du får fortsatta problem med avgasvärdena utan att byta packningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, Var och ombesiktade samtidigt som du skrev :) Nu blev det fin fina värden så din teori verkade stämma! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@BjörnB : Som referens, vilken årsmodell på 120i var det (dvs vilken motor)? @BjörnB : Du fick väl felkoderna P0420 och P0430 på ditt besiktningsprotokoll också, eller hur? För de gjorde väl den elektroniska miljökontrollen (dvs läsa ut felkoder och readinesstatus), eller hur? Felkoderna 0029F4 och 0029F5 som är BMW's egna betyder följande 0029F4 = Catalyst System Effeciency Below Threshold - Bank 1 0029F5 = Catalyst System Effeciency Below Threshold - Bank 1 BMW brukar sätta följande standardiserade OBD II - felkoder (det som besiktningen läser av) när ovanstående sätts 0029F4 => P0420 0029F5 => P0430 Det sitter en en syresensor EFTER katalysatorn som har som främsta uppgift att övervaka att katalystorn fungerar som den ska (syresensorn som sitter FÖRE katalysatorn har som uppgift att rapportera luftbränsleblandningen). Den avgör katalysatorns effektivet genom att bland annat kolla att spänningsnivån ligger på den övre skalan (dvs underskott av syre) men även att signalen överensstämmer med ändringar motorstyrsystemet gör med luftbränsleblandningen. Ett läckage mellan grenrör och avgassystem kan definitivt ha kunnat lura motorstyrsystemet här. Så förhoppningsvis kommer inte de felkoderna tillbaka något mer (dessutom lite osannolikt att båda katalysatorerna skulle ge upp samtidigt på samma sätt). |
|
Det är en -05:a. Inga felkoder hos bilprovningen då jag var på BMW och nollade datorn dagen innan. 29F4 och 29F5 var det som BMW såg (innan reset). Då låste även motorlampan till och från. Än så länge har inte lampan tänds så jag hoppad och tror jag är kvitt problemet. Tack för engagemanget! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, då är det samma motor som i min 120i - därav min extra nyfikenhet :-) Ja, då är det logik i när det gäller felkoder också! Tackar för feedbacken! Jag tror också att du med största sannolikhet är kvitt problemet så bara att koppla av :-) |
|
Med lite flyt är det tätt, men om motorlampa/felkoder kommer tillbaka kan det vara läge att byta packningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.