AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.354

M70 - Remmarnas spännrullar

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Här om dagen så lät det konstigt om motorn i min 850i - 92. Det kvittrade till flera gånger någonstans framtill i motorn. Det visade sig vara spännrullen till generatorremmen som var sjuk. Efter att ha monterat loss rullen så kunde jag konstatera att lagret var fullt med smuts och gruskorn. Detta i sin tur berodde på att de plastskydd som kullagret har för att just skydda mot att smuts tränger in i lagerbanan hade spruckit sönder på flera ställen på båda sidor. Dessutom så saknar rullen de täcklock som skall skydda mot att smuts tränger in som kom till M73 motorn. Skyddslocket saknas även på den andra spännrullen så det kan väl förväntas att det lagret också kommer att börja låt inom en snar framtid.
Men det är möjligt att köpa skyddslock (part nr. 11281727159) som borde passa eftersom part nr. på själva rullen är densamma för båda motorerna.

//Peter
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Ja eller så är det så att lagret har gjort sitt och du behöver en ny spännrulle ;-)

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jo, visst behövs en ny spännrulle. Jag tycker det är intressant att man inte uppdaterat med ett skyddslock vid senare service med tanke på att man uppdaterat annat i bilen, som ex vis en plasthållare för att kunna använda vissa oljefilter.

//Peter
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast just kvittrande ljud har jag lärt mig kan lika gärna bero på en ac-kompressor som blivit defekt/utsliten.

Alexander
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Ja, AlexanderK eller från spännrullen bredvid kompressorn eller från något annat lager i närheten. Nu, kvittrade inte spännrullen utan den kärvade stundtals, ett par sekunder, samt vibrerade i axiellt. Jag skulle vilja gå så långt så att jag påstår att spännrullarna på 850 för 12/92 (det är då som skyddslocket introducerades), borde undersökas regelbundet.

//Peter
I tidig ålder hällde man glykol på allt som kvittrade.
Inte feminint förstås...
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Det behövs nya rullar, får bli tills nästa år (2017).

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.