AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.803

Köpa BMW X5 2014, behöver hjälp!

Hej,

Är ingen expert på bilar men har ett par frågor angående en BMW X5 jag tänkt köpa från Tyskland.

- Är det nån skillnad på karossen mellan de olika modellerna? Har helst en bil som är lite högre.
- Om jag kollar på en 2014 BMW X5 xDrive30 på mobile.de och blocket.se så ligger prisskillnaden ca 50-75k SEK, låter det rimligt?
- Generella fördelar/nackdelar att köpa bil från Tyskland?
- Om jag behåller bilen i 2 år och kör ca 1000 mil på dessa 2 år, vilken värdeminskning kan jag då räkna med? Lite skevt att kolla bilar från 2012 på blocket iom att det var en annan kaross då etc. Nån som kan uppskatta?

Tackar på förhand!

mvh,

D
Från årsmodell 2014 är det F15 som är en betydligt bättre bil än gamla E70. Satsa på en sådan om du kan.

Skiljer det endast 50 tkr på jämförbara objekt i Sverige vs Tyskland är det nästan osäkert om det lönar sig. Sannolikt högre försäkringspremie iaf första året iom ingen vagnskadegaranti, inte heller fri service iaf ett år samt att den bör värderas ca 10% lägre när du ska byta den.

/Anders
Tack för svar.

Du menar 10% värdeminskning pga att den är tysk eller att en 2014 modell går ner 10% i pris efter 2 år?

Hur mkt är värdeminskningen på 2 år och ca +1000 mil i runda slängar? Har inga problem att lägga ut 400-500tkr men vill helst inte förlora så mkt pengar när jag säljer den vidare.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Omöjligt att sia om värdeminskningen men om du avser att köra 500 mil om året med en sån bil lär inte det vara det största bekymret.
Jag menade att det normalt skiljer ca 10 % i värde mellan en import och svensksåld.

/Anders
10% skillnad i värde blir ju i detta fall 50 000 SEK, låter mycket och är isf inte alls värt det.
Satsa på en 7-sits fast du kanske inte har behov av det. Dom säljer som smör, sv-såld eller ej. Men räkna med ett par 10'000kr mindre än sv-sålda. Vid en försäljning i framtiden är det bra om du kan syrka miltal med nån form av dokument, känns tryggt för köparen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.