AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.926

Typ av styrservoolja bmw e46?

Hej!
Märkte häromdagen att servon tjuter som fan, kollade behållaren och den var nästan helt tom på olja.
Åkte och köpte ny idag på närmaste mack där dom sa att jag skulle ha denna:
Länk
Som är grönaktig till färgen, vilket stämmer bra med eftersom att locket på behållaren också är grön där det står CHF 11S ONLY.
Det enda problemet jag har är att när jag hällde ner denna olja i min behållare blev den röd när den späddes ut med den lilla mängd gamla oljan som redan fanns i behållaren. Vad händer nu? har hört att man inte får blanda 2 olika typer av servoolja pga att packningar eller liknande går sönder.
Någon som vet nåt?
MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt:

Om vätskan i behållaren är grön = CHF11S (vilket i princip alla svensksålda bilar har (option kall-landsutförande))

Om vätskan är röd = ATF-olja (vilket många privatimporterade bilar har OCH om någon bytt typ av olja till ATF även om det varit CHF11S från början).

RedLine påstår att deras olja är blandbar med "alla" oljetyper, men man bör veta att gummipackningarna i servosystemet (pump och styrväxel) börjar läcka som såll om man blandar CHF- och ATF-olja och risken är stor att de sedan fortsätter läcka oavsett vilken olja man använder = dyra byten av styrväxel och ev. pump!

Så grundtipset är att ALDRIG blanda CHF-olja med någon annan typ av servoolja och inte heller blanda ATF-olja med någon annan typ!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Eftersom CH11S finns angiven på behållaren men blandningen nu ändå blir röd, är väl ett troligt scenario att någon föregående ägare hällt i fel olja. Det skulle ju kunna förklara varför det blivit tomt i behållaren. Som Johan B säger, blandning leder ofelbart till läckage.

Om läckaget ännu inte blivit synligt (fläckar under bilen eller kladdigt runt servosystemet) - men kanske även om så är fallet? - vore det väl en god idé att byta ut hela oljemängden mot ny olja av rätt typ. Biltema har den.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man sköljer genom systemet med ny typ av olja, kan man byta till ATF från CHF och vice versa, men man måste spola rent så gott det går innan bytet.

I detta fallet skulle jag nog rekommendera att du byter olja i systemet (går åt en liter plus sköljolja) efter sköljning för att minska risken för läckage och därefter vet du också vilken oljetyp det är i systemet!

Mvh
Johan B

Jag sög upp min olje med en medicinspruta från apoteket, satte även en bit genomskinlig slang på den så var det lättare att suga från botten, sedan ned i en tom flaska som jag ryckte från macken.

Sedan i med ny olja körde lite samt svängde fullt, sedan upprepade jag proceduren en 3-4 ggr till min var klarröd.

Det enklaste är dock att tömma returslangen från behållaren sedan dra igång bilen å fulla rattutslag sedan stänga av direkt när det inte kommer vätska ur returen.
delorian: Eftersom behållaren, enligt TS, är märkt med "CHF 11S ONLY", skulle jag ha kört din metod, fast tvärtom s a s.

/Lennart
Tack för alla svar!
Ja det är nog mycket troligt att ägaren innan mig har hällt i fel typ av olja då den har läckt kraftigt den senaste tiden. fläckar under bilen osv.. Antar att jag måste byta ut hela skiten nu då?
Märkte även idag att det har lagt sig ett lager skum i behållaren ovanpå oljan, luft i systemet?
Ja det är en möjlighet, jag hade dock ATF i min.
dR
33
dRIVER330
e46 330i SMG
På min import står det ATF only.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är att det står ATF-only ingjutet i locket men på bilar med "kall-landsutförande (alla som säljs i Sverige nya och några länder till, samt om bilen har specialbeställts med det utförandet) sitter det ett runt klistermärke över den ingjutna texten - så om det lossar, kommer helt fel rekommendation fram om man bara läser texten på locket....

Många privatimporterade bilar har ATF-olja i styrservot från fabriken, så sannolikt har de flesta privatimporterade bilarna inte "kall-landsutförande" och skall därmed ha ATF-olja.

På min E39:a är det numer ATF-olja i servosystemet (trots att den är svensksåld från början med kall-landsutförande), då någon tidigare ägare har slagit i röd ATF-olja. Jag upptäckte ett mindre läckage i systemet någonstans efter jag köpt den och har nu spolat ur systemet genom att suga ur all olja och slå i ny och sedan upprepat processen typ fem gånger. Har inte upplevt att den fortsatt läcka efter "spolningsprocessen".
Klisterlappen med CHF-rekommendationen har jag pillat loss för att inte någon skall slå i fel olja av misstag.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.