AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.845

Vilken kabel till elbil/laddhybrid?

Hejsan,

Misstänker att det finns några kabelexperter på detta forum:)
Har precis beställt en 330e (laddhybrid) och undrar vilken kabel man bör köpa separat för att det ska fungera på dem flesta ställen? Det som följer med bilen är en kabel med "vanlig" uttag på "väggsidan".
Men man vill självklart även kunna ladda på fler ställen än hemma/jobb, t.ex bensinmackar, köpcentrum och övriga platser som finns utomhus. Tacksam för alla svar!
si
5
sime
F30 330e
Tror det är en sådan här du behöver Länk
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Grattis!

330e kan max ta 1-fas 16A laddning så det känns inte motiverat att köpa en AC-snabbkabel. Dessutom är mode-2 interfacet som snabbkabeln har inte så vanligt.

Kör på medföljande kabel, den räcker upp till 13A och vanliga Schuko-uttag finns oftast.

Det underlättar att ha en extra vanlig kabel vid nattladdningen för att slippa ta fram/plocka undan den hela tiden.

Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Jag köpte en laddkabel typ/type 2. (Till min X5 40E)

Då kan man ladda på IKEA mm.

Dyr kabel, men man får ofta bra p-plats. (Tills alla köpt elbil)

Jag har även en fast laddare hemma.
16 A, går på enfas 2,5mm2 matning.

Laddar då på ca 2h.

/G
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Snygg installation Gustaf!
Nästa ren elbil då? :)

Jag har bara använt min AC-snabbkabel några enstaka gånger på 2 år.
Har skaffat mig en schysst wallbox 1-fas 32A också men har dessvärre ingenstans att sätta upp den på ;)

Åker och laddar där det finns ström och när jag orkar. Det kräver två bilar så jag tar mig därifrån också. Blir mycket REX men det gör lite ont.

Köpt ny lgh, färdig 2018 och de kan inte garantera att ens förberedelse till elbilsladdning kommer finnas. Dåligt!

2019 kommer elbilsboomen...

Tack för erat svar! Så jag behöver kabeln som sime länkar till för att kunna ladda på Ikea, köpcentrum m m?
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
BMWmsport: Japp!!!
Tack!:)
kn
9
knoglas
Snart: BMW 330e (beställd)
Hej,
Länken verkar inte fungera, eller går till en wallbox ibland.

Är det denna man ska köpa?
Länk

Tack på förhand
Länken leder till introsidan för tillbehör. Men kabeln du ska ha heter AC snabbladdningskabel kostar 2410 kr. Blåfärgad.
kn
9
knoglas
Snart: BMW 330e (beställd)
Grymt då vet jag,
tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.