|
|
|
|---|---|
|
Jag har min 120d cab ute till försäljning och vill dela med mig av mina erfarenheter av vad som måste ha varit en bilskojare av typen Bessik eller liknande. Jag missade samtalet och ringde tillbaka, varpå den andra personen svarar med "Hallå" och inte med förnamn efternamn+företagsnamn som ju normala personer hade gjort. Inte kom han heller ihåg vad det var för annons han ringt på. Dialekten har svag, lite släpig brytning gissningsvis ålder 50-60. Han påstår sig syssla med bilförsäljning och har en kund som just söker en "välvårdad 120 cab" och undrar om vi kan göra affär om vi kan komma överens om ett pris som är "vettigt för båda". Ja, det är klart vi kan komma överens om ett pris svarar jag, och han fortsätter prata om att han sysslar med bilförmedling och vill förmedla denna. Det normala vore ju då att han och hans kund kommer och tittar på bilen och sen köper denmen det var plötsligt inte så intressant längre utan kommer då in på en flyktig bortförklaring om att "ja, idag vill man ju inte binda upp kapitalet" utan trycker återigen på att vi skall komma överens om ett pris som "är vettigt för båda". (Not: det blir nog väldigt svårt att köpa en bil om man inte kan eller vill binda upp kapitalet) Ja, det är klart vi kan komma överens om ett pris som är vettigt för båda tänker jag, "det står liksom i annonsen idiot" tänker jag också. Han börjar då prata om förmedling igen och att vi skall teckna ett avtal som "garanterar båda" ifall det inte blir affär så "garanterar vi i alla fall affären gentemot dig". Jag börjar lite artigt invända att "det där är nog inte ett sätt på vilket jag är intresserad av att göra affär" varpå han invänder att "det blir en trygg garanti för dig". Då säger jag återigen att jag inte är intresserad av att göra någon affär på det sättet han beskriver, varpå han artigt tackar för sig och lägger på. Tilläggas bör att numret givetvis inte gick att spåra. Det låter i alla fall som ett klassiskt skojar-upplägg, eller vad säger ni? Brukar inte de flesta skojare inleda med att "jag har en kund som söker en..." för att mot slutet vilja ha både nycklar och registreringsbevis ifyllt och undertecknat bara "utifall att kunden kommer in idag"? | |
| jaa han försökte blåsa dig, kan tänka om han testar det på 10 personer så kommer 1 att gå på det..tyvärr | |
|
Låter helt klart som ett blåsningsförsök! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst finns det bilförmedlare som arbetar på det sättet (www.bilformedlingen.com exempelvis) men de brukar åtminstone kunna komma ihåg vad de heter plus att de inte kommer kräva att du lämnar ifrån dig bilen och nycklarna innan du fått betalt. Just det här tjatet om avtal är en riktig varningsklocka (för det är inte värt vatten efteråt eftersom de här personerna vanligen har enorma skuldsaldon hos fogden redan) ------- //Lövet |
|
|
Jag satte ut en bil för ett par timmar sedan och ungefär samma historia kom från en nisse nån timme senare. Precis som hos dig, utan presentation, jag frågade "vem är du, vem talar jag med?" Först då presenterade han sig och som jag misstänkte så ringde han från en firma här i stan som ofta ringer när man har en bil ute på annons. Han hade förstås en kund som ev var intresserad... bla bla bla... och sen den klassiska frågan: "Vad är lägsta pris vid en snabb och smidig affär?" Just den sista frågan är nästintill 100% vanlig. Ungefär som att jag prutar gärna med mig själv, jag kan tänka mig att sälja bilen även utan en smidig affär. Sånt bullshit på ren svenska höll jag på att skriva men på engelska då...Jag sa bara kort att jag klarar att sälja min bil själv och ej är intresserad av någon förmedling och då svalnande förstås hans intresse, vilket också var min avsikt. Håll er borta från dessa nissar! Den här ringde iofs inte från okänt nummer, men två av tre av dessa nissar gör normalt det. - Presenterar sig inte - Har en kund som är intresserad... - lägsta pris vid en "snabb och smidig affär"? är ofta två genomgående parametrar i dessa samtal! /Anders |
|
|
Har också en bil ute. Så ringde samma Nisse tror jag från Sthlm lite snabb info om bilen och så ger han ett bud. Jag säger att jag redan har ett bud som är högre som jag tackat nej till då jag tyckte det var för lågt. Då fortsätter tomten ja du kan ju ringa mig om jag ändrar mig, ja eller också ringer jag han med högre bud.... Att dom bara orkar... (iof ingen förmedling) |
|
|
Det ni beskriver verkar dock inte vara något riktigt blåsningsförsök. De försöker ju vad jag förstår inte få till sig bilen helt utan betalning utan snarare bara pruta mycket och sedan sälja bilen vidare. ------- //Lövet |
|
|
Ja men Lövet det är ju också en form av bilskojare, eftersom de flesta dessutom markerat i annonsen att man inte vill bli störd av dessa bilnasare. /Anders |
|
|
det är därför jag normalt aldrig lägger ut mitt telefonnr i mina annonser. För övrigt jag har aldrig tid om dagarna ändå att snacka med massa frågenissar... ;) Man säljer när det passar och till rätt person.. |
|
|
Uppdatering: Det hände en så sjukt rolig sak i min facebook idag. Som ni säkert vet så har FB funktionen att föreslå människor som vänner som ni nyss pratat med i telefonen. Åtminstone så händer det mig ganska ofta när jag t.ex pratat med en kund i telefonen så har han eller hon en tendens att dyka upp i mitt flöde som "Personer du kanske känner". Och vem tror ni dök upp i mitt flöde idag som "Person jag kanske känner" som aldrig dykt upp där förut? Jo; Lasse Bessik. Det är så sjukt komiskt så det är inte sant! Alexander |
|
|
Lyckost - kompis med Lasse Bessik! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du var alltså inte helt fel ute AlexK:) andreas-lofgren, skyddande av brottsling?;) EB |
|
| hahahahaha | |
| Huh vad FB kan trolla fram från ett tel. samtal med ej spårbart nr. Kan också vara så att FB har spårbarhet/ip till enheten du skrivit denna tråd från. FB gillar namn och kopplar namnet du nämnt i tråden som kanske en "vän" till dig. Oavsett hur FB.s syntax funkar är det lite läskigt.. | |
|
Använder man facebook appen eller messenger är man fullständigt ägd. Om man nu orkar bry sig. Resistance is futile. |
|
| FB är för losers. | |
|
Man får väl förslaget om man reggat sitt nummer från facebook i appen? Annars kan de ju inte koppla det till ens nummer. |
|
|
Delorian: Det är väl så det funkar, att någonstans i ens facebook så har man skrivit sitt nummer och när fb-appen ser att jag blivit uppringd av Lasse Bessiks nummer så tror den automatiskt att jag och Lasse Bessik är kompisar. Alexander |
|
|
Uppdateringen: Idag ringde det ett telefonnummer som jag för en sekund tyckte jag kände igen innan jag svarade. Personen som hade en släpig röst, gissningsvis 50-60 år gammal, talade långsamt och lite sluddrigt och då kände jag med ens igen honom. Han frågade nämligen "Jo, du hade en BMW till salu". Ja, den har jag sålt svarade jag, varpå han inte riktigt ville släppa det, utan började fråga om jag hade fler bilar. "Ja, det har jag", bland annat en 850i också. "Jaha, vad ska du ha för den då" och bla bla (jag svarade att jag ville ha 250 tusen för den), och då började han fråga vad det är för motor i den "Det är en 12:a svarade jag", och han fortsatte "Jaha, men senare kom väl V8:an och den är väl bättre, den vill man väl hellre ha" Jag svarade "Ja, det kanske man vill, beroende på vad man har för smak, men du Lasse, vad vill du egentligen". "Hur vet du att jag heter Lasse?" "Va, förlåt, jag tyckte du sa att du hette Lasse när du presenterade dig" (vilket han naturligtvis inte gjort) Då fick han plötsligt väldigt bråttom att avsluta samtalet... Suck, vilka förlorare det finns. Synd att många av dem flockas till märket BMW... Alexander |
|
| Hade inte herr Bessik bytt namn till Bergino? (Eller liknande) Eller har han bytt tillbaka nu? | |
|
De heter nog flera saker beroende på vilket som är efterlyst för tillfället. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.