|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
N55B30 som sitter i 535i f10 o GT verkar hålla ihop bra. |
|
|
mja taget from mywikimotors.com BMW N55 engine problems and drawbacks 1. High level of oil consumption in N55. Such problem is mainly caused by crankcase vent valve (PCV). Check it first of all. 2. Misfire. Such malfunction is likely to result in carbonized hydraulic lifters. Check them and use high quality engine oil. 3. Engine vibration. It can result in the fact that fuel injectors are out of order. The duration period is about 80,000 km (50,000 miles) of mileage. All you need is to replace them to make motor operate properly. In addition the problem with high pressure fuel pump (HPFP), still exists in N55 engines. The pump may get out of order regularly. At the same time it is not surprising that motor needs only high quality fuel and oil. Apart from abovementioned possible problems N55 engine is perfect. It has high level of reliability; it is rather powerful with long lifespan. At the same time it is perfect for tuning. Purchasing of N55 will certainly turn out to be a good idea. |
|
|
Hej Är det någon som vet vilka åtgärder som gjordes i USA på N63-motorn? Rimligtvis borde det väl gå att göra motsvarande själv om inte åtgärden var ett komplett motorbyte förstås. Funderar på hur stor risk det är att köpa en N63-bestyckad bil idag. De flesta har ju gått över 12000 mil eller är över 8 år vilket innebär att det inte går att få maskinskadeförsäkring längre. Såg dessutom att min maskinskadeförsäkring har ett maxbelopp på 50000kr vilket knappast räcker till ett motorbyte. Är det så att det här felet bara drabbar vissa exemplar av motorn är det helt enkelt en tidsfråga innan alla motorer slits ner och havererar? Kan man undvika felet genom att välja en LCI-modell med den uppdaterade motorn N63TU? Såg någon annons på en sådan med texten "ny motor" vilket gjorde mig lite fundersam på om BMW verkligen har rättat till felet i N63TU. Men det är klart, kan ju vara en helt annan anledning till motorbytet i just det fallet. |
|
| En stor varning för N63 fram till 2013 Min F10 fick bytt motor 2 gånger och är då inne på sin tredje motor och den går inte som den skall . Och BMW Sverige är riktigt nonchalanta | |
|
Det ska bli spännade och se hur länge min N63 går innan den rasar. Spridarna byttes innan jag köpte den. Oljeförbrukningen är obefintlig och jag har kört 4000 mil helt utan fel (av bilens totalt totalt 7000). Det bildas lätt skrönor beroende på olika saker, tex dålig bensin i vissa länder osv. Men visst ingen rök utan eld, så vi får se hur länge jag klarar mig. För det planen är att behålla den. För många år köpte jag en ny E30 med M40-motor som enligt internetforum hade felkonstruerat topplock. Där skulle man ha tur om kamaxeln höll i 10.000 mil. Efter 29.000 mil såldes bilen med toppen orörd och felfri kamaxel. **BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Fast det faktum att spridarna byttes innan du köpte den och vid då 3000 mil säger ju en del. Det är ingen billig operation. De byttes på min vid 7000 mil några månader innan jag sålde den. Det verkar vara lite olika fel och på verkstad är de dyra att fixa, gissar att det kan bli lite billigare om man kan fixa det själv, om då inte hela motorn är körd. Har skrivit i dessa trådar tidigare och min bild är att om man kan leva med den ekonomiska risken så är det en helt fantastisk motor. Hade min 650 i två år och hade det inte varit för just att den verkar så benägen att gå sönder så hade jag nog haft den kvar. Men risken att åka på reparationer för 50k+ kändes inte rolig, första gick på försäkringen men den varar ju inte för evigt. Och värdet på en bil med N63 som gått över mil/år då försäkringen gäller lär ju dyka rätt bra (fast kanske inte, alla har ju inte järnkoll). Tycker ändå att kan man hitta en till ett i sammanhanget rimligt pris och tycker sig ha råd så är det bara att köra. Det är som sagt en fantastisk motor när den funkar. N63TU verkar vara lite stabilare, när jag letade runt på nätet så hittade jag visserligen en del skräckhistorier med den också, men inte alls lika många som N63. Det är klart att det blir lite skrönor runt det, men med tanke på hur många fall som finns dokumenterade på nätet kontra det faktum att det ändå inte är världens vanligaste motor säger en del. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.