AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.128

För/Nackdelar 550i F10?

Sida 1 av 2
Är inne på att köpa 550i årsmodell 10. Jag undrar om det är något man ska passa sig för med dessa bilar eller nåt man sk tänka på. Är det dumt att köpa den första årsmodellen på f10? Många sjukdomar? Någon som själv äger en precis sån och kan berätta lite? Ge mig gärna lite fakta.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Hej och välkommen till forumet.

N63-motorn har dragits med vissa problem i USA och finns en service bullentin, dock inget som kommit till Europa mig veterligen. Är bara googla "BMW n63" så kan man bli lite mörkrädd. I övrigt helt fantastisk motor tycker jag (såklart)! I övrigt samma småfel som alla andra F10:or.

Fördelar och nackdelar kommer jag inte på mer än vad man själv kan lista ut, tycker om bensin, vissa tycker om olja också. Går att köra snålt (ja det går!) men varför!? Servade min igår, olja och bromsvätska för dryga 5000 hos BMW. Skatt och försäkring är inte heller eco-vänligt. Provkörde en 330e och konstaterade att 550 går nästan lika tyst som en el-bil :) Ibland saknar man lite v8-muller men i det långa loppet är det underbart tyst.
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Ferrari 430 Scuderia 2009
Hej!
Har precis fått besked att min 550gt 2010 med V8 N63 är kass.
Fast jag fick samma problem som dom i USA så säger BMW att dom kommer inte ställa upp alls. Det som händer är att vevhus ventilation går sönder( fel planerad ovanför turbon ) sen är spridare felaktiga , går sönder och då kommer fel mängd bränsle i cylindrarna och då repas dom. Det märker du snart på hög oljeförbrukning ( 1 l/80 mil ) sen börjar den ryka vit rök från avgasrören.
Enligt BMW så är det inga problem med dom motorerna....

Länk
sa
275
sarli
I4 m50 G26
MAREK, hur långt hur din gått? Jag har funderat på vad man kan göra för att förebygga dessa "kända" fel.
Generellt sett är F10/F11 fantastiska bilar trots sina små irriterande fel.
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Hej!
Det har gått 16400mil men problemen började vid typ 11-12,000mil.
Det äe en 2010 men uttagen maj 2012 så jag kör typ 4000mil/ år.
Så jag har haft bilen 4 år sen är det slut...
Håller med att i övrigt är bilen fantastiskt fin men tycker inte att en bil för 1,1 mil skall hålla bara 4 år. Tycker BMW borde åtgärda bilarna så som i USA.
Funderar på även o det inte hjälper att gå vidare med detta ( tidningar mm ) för BMW låtsades att dom visste inte att man har återkallat bilar i USA....
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Så nu är det motorbyte som gäller enligt bmw?!
Okej, nu är det ju lite sent då för jag har redan köpt en :) Det ger mig ju lite rysningar när du skriver vad som hänt din. BMW står alltså inte för några garantier vid denna händelse? Man kanske ska prata med sin lokala bmw-handlare och fråga vad dom säger om detta.
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Eftersom det är rispor i cylinder så på sikt måste man byta motor. Det man kan göra på kort sikt : byta tändspolar , byta spridare , byta vevhus vent. gå över till tjockare olja samma som M bilarna har.
Som sagt var , jag fattar att motorerna kan gå sönder och man inte har livtids garanti men det som gör mig riktigt arg att man vet att man har konstruktion fel och man åtgärda det på dom marknader som har bra advokater...
Du som har köpt bilen , det är en fantastiskt bra bil så hoppas den inte krånglar för dig. Det du skall se upp med är om den börjar dricka mycket olja typ 1 l på 200 mil . Det är första täcken på att något börjar bli fel. Om någon spridare går söner då börjar det bli allvar.
Har en bil säljare som kollar på bilen idag så som den är , får se om jag tar ett skam bud och går vidare till annat märke.
Måste nämna att våran M3 E46 har gått 9000mil på bana i stor sätt utan problem så...
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Bilen såldes idag . Tycker det är lite tråkigt för GT är en fantastiskt bil men tycker BMW har hanterat mig så jävla dåligt så det blir inga fler. Funderar på Porsche Cayenne .
Men vi har kvar våran M3 kvar ....
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hur långt försökte du ta det? Jag hade försökt dra det långt. 550 är en modell jag kan tänka mig framöver om de gör något åt detta.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Vad jag har kunnat utläsa så har långa oljeintervall (koksar igen kedja etc) och mindre bra bränslekvalité (USA) gjort dessa problem mer kännbara i USA. Hur länge oljan ska hålla finns det spaltmeter om men jag byter hellre olja ofta än byter motor :)

Tankar alltid 98. Med 95 hörs högtrycksbränslepumpen (tror det är denna jag hör i alla fall) betydligt mer än på 98. Upplevde samma på N53 200kW. Ibland undrade jag om pumpen höll på att skära som den visslade. Undrar om pumpen kan släppa ifrån sig delar som sätts i spridarna?
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Jag kommer ingenstans med BMW , kan eventuellt få till en artikel i en bil tidning men tror BMW skiter i det.
Jädrigt synd för 550 GT är i övrigt fantastiskt bil !
Jag byter märke och hoppas på bättre kvalitet och bemötande där.
Riktigt tragisk läsning stackars de som ha de här problemen. Jag hittade en riktigt fin 550 men hann läsa på om motorn innan jag blev helt förälskad :) Vad blev det för märke istället Marek ?

MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Det blev en Volvo S90 så länge men funderar vidare vad jag skall köra med på sikt. BMW står till försäljning hos han som köpte den av mig men är inte direkt lätt såld. Priset är ca 140,000:-. Bilen går jo men måste byta motor på den för eller senare. Tycker fortfarande att det är så dåligt hanterad av BMW ! Hade man vetat om problemet tidigt så hade man kunna räddat motorn. Håller på med eventuell artikel om detta så fler får reda på det. Inte kul för dom 6-7 st GR som är till salu nu och dom har paserar 10.000 mil , dom som köper dessa bilar tar en extrem stor risk. I USA är alla kunder nöjda efter Återkallning och mycket hjälp av BMW. BMW Sverige säljer så mycket bilar i Sverige så dom tycker att några missnöjda kunder det kan dom skita i. Tillochmed min BMW handlade så att han förstår mig att det aldrigt blir mer en BMW !!!!! För jädra dåligt!
Volvo ? hade inte MB någon vettig modell ?

Verkar vara fler motorer som har problem önskar fler kunde svara i tråden exempel verkar n47 och n57 ha problem med kamkedjan ?

M vh
MA
18
MAREK
Volvo S90 20016
BMW M3 E46 2005
Länk
Och de fixar inte till det under senare år ?

Hur är det med N53 N20 och N55 eller vill jag verkligen veta är inte sugen på att leta efter något annat än just BMW. Om man hittar en motor utan fel som te x 4an så är det säkert problem med den växellådan istället :)

M v h
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
john g - har du försökt söka på forumet? Det finns precis hur många trådar som helst om tex N47-motorn, flera av dessa med hundratals inlägg.
En sammanfattning kanske ? om det är problem med motorn bör den undvikas till fördel för en som är mer problemfri ? Nej jag har inte fått fram så många trådar här har sökt på goggle. och sett någon här med kanske 10 inlägg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.