AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.674

Fullt med felkoder...

Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Hej!

Häromdagen när jag var ute och körde så började motorlampan lysa gult. Såg detta och svängde hem igen. Lade en order på iCarsoft i910-2.

Fick denna idag och gick ut och läste felkoder som var en hel del...

Fick dessa;

"2EF5 Map Thermostat, activation"

"2E85 Electric coolant pump, communication"

"2A87 Exhaust VANOS, mechanism"

Vad betyder dessa egentligen? Kollade på youtube och man kanske kan testa att byta solenoider?

Tack!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
3 är väl knappast fullt :-) Jag skulle resetat och kolla vad som dyker upp igen. Ett par av koderna du har kan ju vara gamla.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, tre stycken felkoder är i dagens mått mätt ovanligt lite. Numera gäller nollvision, dvs man siktar på noll felkoder men vet om att man aldrig kommer att nå dit :-)

Iallafall så är de tre "riktiga" felkoder som man bör åtgärda / se över (för det kan eventuellt leda till större tråkigheter i längden).

Innan du raderar så ska du läsa av när dessa felkoder sattes (på de flesta brukar det stå miltal) och även ta ut freeze frame datan (där står viktigt info om vilket driftscenario som felkoden sattes).

Sen kan du radera och sedan hålla koll på om de återkommer.

Om de återkommer, så ska du ta dig en funderare på om du verkligen vill gräva i detta själv eller lämna in på verkstad. För att felsöka krävs en del utrustning och material i form av böcker och elscheman och en hel del tid att läsa in dig på hur motorn fungerar.

Är det förresten en N52- eller en N53-motor du har?

Angående den elektriska vattenpumpen så visade James Danner (han har en YouTube-kanal) ett intressant fall på en N52-motor med liknande felkoder. Vet ej om du har en N52- eller N53-motor.
2EF4 Characteristic Field Thermostat, Mechanical
2E84 Eletrical Water Pump, Communication

Den elektriska vattenpumpen fungerade men när han grafade strömförbrukningen (med en current probe) så var det en väldigt ful kurva. Gissningsvis var det pga att det fanns ett fel på den elektriska vattenpumpen för den nya elektriska vattenpumpen hade en mer normal strömkurva.

När det gäller VANOS så är det ju inte helt ovanligt att solenoiderna slutar fungera som de ska. Ofta pga långa oljebytesintervall i kombination med ogynnsam körprofil.

Om felet återkommer ganska omgående och du misstänker att det bara är solenoiden som inte fungerar som den ska så kan du swappa intake- och exhaustsolenoiderna med varandra och se om felkoden följer med (jag är 99% säker att solenoiderna är samma på intake och exhaust på en N52-motor).

Men det behvöer nödvändigtvis inte vara solenoiden. Det är lika vanligt med interna problem i VANOS-enheten också (även det ofta orsakat av de långa oljebytesintervallen i kombination med ogynnsam körprofil).

Men även här behövs utrustning men framförallt djupare kunskap om tex VANOS-systemet och hur man ska tolka alla värden som kan grafas live och tex vilka bidirectionaltester som är meningsfulla. Så även här ska man ta sig en funderare på hur långt man vill gå.

En bra idé kan ju vara att göra lite enklare och framförallt billigare tester och undersökningar själv - men när man känner att man inte kommer längre (utan att behöva börja swappa delar på måfå) så är det läge att lämna in.

Generellt sett blir det billigare att lämna in än att byta delar på måfå.
Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
bmw-slangen

Tack för ett utförligt svar. Är rädd att detta kommer kostar väldigt mycket pengar och vet inte om jag har lust att ens fixa det i så fall. Har i ärlighetens namn inte varit jättenöjd med bilen, trodde jag skulle uppleva bimmer-ägandet mer positivt.

Motor är N52.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det behöver nödvändigtvis inte kosta så mycket.

Vad jag ville trycka lite extra på i inlägget var att man inte ska byta delar vid första bästa misstanke, då rusar kostnaderna iväg oavsett om det är ett billigt eller dyrt fel.

Jag har sett och läst om otaliga fall där massvis med delar bytts för tusentals åter tusentals kronor och till slut ger man upp och lämnar in till verkstad som efter 30 min felsökning kommer man fram till att en jordkabel för 15 SEK behöver bytas.
Å andra sidan så kör tyvärr många verkstäder med swap-metodiken också, dvs de byter tills det fungerar och sedan får kunden betala allt (fungerar mot de som inte är djupt tekniskt insatta om sin bil vilket ju är 99.99% av alla kunder).

Just den elektriska vattenpumpen har jag extremt lite erfarenhet kring. Det är ingen komponent man bara chansar på att byta (ca 5000 SEK). Vill minnas att man ofta brukar byta termostathuset när man ändåså är där och gräver. När det gäller dessa delar så skulle jag satsat på original, det verkar finnas en del sämre kopior med riktigt dålig passform (de är billiga av en anledning).

VANOS-problemet behöver heller inte vara något stort. Det kan mycket väl vara en solenoid (som är relativt billig) som behöver bytas. De innehåller väldigt fina oljekanaler (som mycket annat i en modern motor numera) och gillar inte när motoroljan börjar bli "sliten" (vilket ofta händer med långa serviceintervall och ogynsamma körprofiler).

Jag skulle ändåså registrerat all info som finns om felkoderna idag (se tidigare inlägg) och raderat koderna och se vilka som återkommer.

Men som jag sa innan, du ska kunna se när de sattes - på de flesta felkoder så anger BMW även miltalet när den sattes. Men då måste du ha riktig mjukvara för att läsa ut detta, det duger INTE med en vanlig OBD II felkodsläsare.

Nu verkar du ha beställt iCarsoft vilket är bra! Ska kolla upp vad den kan klara av, är nyfiken själv.

EDIT : Ok, iCarsoft kan definitivt hantera BMW's interna felkoder. Men när jag läser i manualen så verkar den inte ge alla extra info som BMW sparar tillsammans med alla felkoder
Länk

Men du kan iallafall läsa ut BMW-specifika felkoder och nollställa (samt läsa livedata) - det är alltid värdefullt att kunna göra!

Såhär ser det ut när man läser ut felkoder med all info. Det är taget från min E87 120i -05. Anledningen till felkoden är att verkstaden arbetade med bilen (gissningsvis kopplade loss batteriet). Här kan jag se vid vilket miltal felkoden sattes och vilka strömförbrukare som var påslagna
Länk

Off-topic....

Normalt sett kostar en vattenpump runt 1000 SEK. Men med elektriska får du förutom 5 ggr så hög kostnad även en näve sladdar och givare som ska övervakas och kan gå fel.

Men det är vi konsumenter som har begärt detta. Allt detta är pga att vi vill ha lägre bränsleförbrukning men vill ha större och tyngre bilar. Vi har klagat över bränsleförbrukningen (och de styrande i olika länder har hoppat på tåget), nu levererar biltillverkarna - här är resultatet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Mgla : Har du haft möjlighet att låta en verkstad titta på ovan nämna problem? Drog kostnaderna iväg eller var det bara "enklare" fel? Eller sålde du bilen? ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det visade sig att det var fel på solenoiden på avgassidan (som även var min initiala gissning).

Efter byte (som var både mycket enkelt och inte speciellt dyrt) så släcktes motorlampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.