|
|
|
|---|---|
| En bekant har en F31 318d, som jag åkte i häromdagen. Jag såg då att mätaren stod runt 3000 mil, och påtalade för ägaren att det är nog dags för service (jag visste att bilen aldrig varit inne sedan ny). Ägaren har nu ringt och skulle boka 3000-milsservice, men fått svaret att så funkar det inte, hen skulle själv kolla i bilens dator vad som behövde åtgärdas och det visade sig endast vara oljebyte. Tid är nu bokad, men det kommer alltså ENBART bytas olja (och oljefilter hoppas jag...), är detta normalt förfarande? Kontrollerar man inte ens några andra punkter på bilen, smörjer man inget, t ex bromsar osv? Bara ur med gamla oljan, i med ny, och sedan fix färdigt? Låter helt galet i mina öron... Vad sägs om luftfilter, kupéfilter etc etc? | |
| Normalt. | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Kane säger, helt normalt. BMW kallar dettar CBS, Condition Based Service (det lanserades 2002 i samband med den nya 7-Serien E65) Länk Alla andra tillverkare i liknande marknadssegment kör med exakt samma metodik, fast har såklart ett annat namn på det. På min 1-Serie (120i -06) så finns följande servicepunkter och här vilka värden de sattes till initialt när de nollades senast (baserat på ett 10-tal faktorer så räknas dessa ned snabbare eller längsammare än "verkligheten") Bromsbelägg Fram = 6 000 mil Bromsbelägg Bak = 7 000 mil Tändstift = 10 000 mil Bromsvätska = 2 år Motorolja = 3 000 mil / 2 år Mikrofilter = 6 000 mil / 2 år Servicebehov = 5 000 mil / 4 år Däremot så är jag (och många andra) mycket tveksamma till just det långa service-intervallet på motorolja. Jag (och många andra) byter alltid motorolja i "halvtid" dvs lägger in ett extra motoroljebyte emellan de rekommenderade bytena. När det gäller tändstift så får jag faktiskt hålla med om att de höll i 10 000 mil. Visst, de såg lite vissna ut - men jag har sett värre. Här är en bild på hur tändstiften såg ut efter 10 000 mil i en N46-motor. Länk Angående luftfilter så står det i BMW's serviceinstruktioner för E87-modellerna att vid vart tredje oljebyte så ska detta bytas (både för bensin- och dieselmotorer). Angående bränslefilter så står det samma sak i BMW's serviceinstruktioner för E87-modellerna, dvs att vid vart tredje oljebyte ska även bränslefiltret bytas. Men detta gäller bara dieselmotorer, för bensinmotorer finns inget serviceintervall på bränslefiltret. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.