|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Varför finns inga varningar i min bil? 320hk och varvtalstopp över/runt 7000 rpm. Jag har ingen jäkla aning när det är ok att dra på. Är plattan i botten ok för en kort stund om jag ser till att växla i tid? Hur länge bör jag köra innan jag kan varva? Har 9 km till jobbet så det känns som jag måste fisköra mest hela tiden. | |
| Får jag gissa så har BMW lagt sig lite för nära ett "tight" lagerspel. Vid byte av lagerskålar är det av stor vikt att verkligen kontrollera tapparnas skick (det får inte finnas repor eller andra imperfektioner), o dessutom kontrollmäta deras (tapparnas) dimension på på 4-5 olika "ställen", med en mycket noggrann mikrometer, och jämföra dessa uppmätta värden med de av BMW angivna värdena. Därefter så monterar man rätt lager (spelet nära den övre gränsen enligt min åsikt!). Givetvis mäter man spelet med "plastigauge" för att kunna vara så säker som möjligt att spelet är korrekt. | |
| Grundregel: Efter 15-20 min nomalkörning (varvtal under 4000) är det i de allra flesta fallen fritt fram att dra till rött. | |
|
Ja Coldhex, det kan man fråga sig, optimering av tillverkningskostnader ligger nog nära till hands. Kanske är BMW så säkra nu, att lager till 320 hk klarar "svensson"-behandling, t.ex. att pressa motorn innan den är HELT varm? Kylvattnet når ganska snabbt sin regleringstemperatur, men då har olja ganska långt kvar, kanske är det inte en kunskap alla har. På min M3 -03 finns oljetempmätare, vilket jag uppskattar, varvtalsvarnaren är väl ok också, men jag tycker den ger klartecken till full gas för tidigt! Oljan brukar komma upp i 90-95 grader efter c.a 8 km/10 minuter och "normal" körning i mitt fall. Om din är ungefär likadan, så blir det nog "fiskörning" till jobbet om du är lite rädd om kärran...... em3 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nyare BMW's kör väl nästan alla på tunnare Long-life olja som smörjer bättre vid låga temperaturer än en 10W-60 som finns i de flesta S-motorerna? Däremot skulle jag inte gasa mer än 4000 varv innan motorn har uppnått tillräcklig temperatur. |
|
Varvtalsvarnaren är cool men oljetempmätaren är det som gäller för min del. Jag har iof inte varit över 6k varv öht i år ännu:) Funderar på vad det är som styr varvtalsvarnaren, vatten lr oljetemp? 10/60 oljan måste väl vara riktigt dålig (vid kallstart) om man använder sin M5 s85 på vintern? EB |
|
| Ja 10W60 är som sirap så på vintern rekommenderas betydligt lägre viskositet | |
| Hur går det med s85an Tutarn? | |
|
själva bytet borde inte kostar mer än 20k, behövs ju ingen guru för det |
|
| När det är mellan 5-10 plusgrader ute så blir oljan inte varmare än 80-85 grader, i lugnt motorvägstempo på min M5 E39. | |
| En stor del av alla rasade V10:or beror säkert på att folk har gasat med kall motor. Då spelar det ingen roll att man har bytt olja var 1000-1500 mil. | |
| Nu har motorn inspekterats. Inget vevlagerras och inget metall återfanns i oljetråget. Däremot var vevlagren i risigt skick, så de har blivit bytta. Felaökningen fortsätter.. Viktigast är dock att jag klarar mig utan motorbyte/renovering. :) | |
|
Rätta mig nu om jag har fel...men metallspån och dyl från glidlager hamnar väl i oljefiltret och inte i oljetråget? Skär bort "ändarna" på oljefiltret och dra ut dragspelet som blir av filtret och kika mellan vecken. Har man ett lagerras så finner man tråkigheter här. Tror inte helt på att det är glidlagrens fel enbart då storänden på vevstaken samt butlar "öppnar sig" vid högbelastning kombinerat med värme och ger inte det stöd som lagret behöver samt att det också då uppstår fel spel (ovalhet) för lagret. /Scnitzermann |
|
|
Oljan från glidlagren sprutar ut ur lagren och hamnar i oljetråget. Likaså ev spån och annat från lagren. Från oljetråget pumpar oljepumpen upp oljan och första stället oljan passerar är oljefiltret! Per L |
|
|
Det är just det jag menar. Partiklar i oljan stannar i oljefiltrret och inte i tråget. Så letar man efter partiklar från exempelvis vevstakslager så kikar man i oljefiltret. Enkelt är det likaså då man, utan att hissa upp bilen och lossa på massa delar till slutligen då tråget, så skruvar man av locket till oljefiltret, lyfter ur filtret, skär loss över och underdel på filtret med rakblad el dyl och veckar ut filtret och undersöker mellan vecken. Har läst många trådar om det framför allt på 3mpost.com /Scnitzermann |
|
|
Så ev spån kan aldrig hamna i vanosen eller någon annanstans i motorn som någon antog tidigare i tråden? EB |
|
| Oljefiltret var det första som kollades. Sedan tråget och vanosens högrtycksoljepump, som helt saknar filtrering. Hade något hamnat i oljetråget hade det alltså hamnat både i oljefiltret och i vanosen. För övrigt så visade det sig att min vanospump blivit bytt någon gång tidigare och att personen som gjort bytet inte bytt oljetrågspackning utan använta den gamla men tätat med silikon. Knas. | |
| Hoppas att det löser sig. | |
| Uppdatering. Knacket visade sig vara ett vanosfel. Närmare bestämt var det en av de motorinterna högtrycksoljeslangarna som brustit, vilket sänkte oljetrycket i vanosen och drog in luft i systemet. Det var alltså vanosenheten i bank 1 som knackade och läta skumt. Felet är nu åtgärdat. Vevlagrena byttes också då de en gång var inne i motorn och grejade. Tydligen var de i rätt risigt skick. Hoppas få tillbaka min bil i veckan. :) | |
| 😀😀😀😀 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.