AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.872

Motorbyte E60 M5

Sida 1 av 4
Någon som bytt motor på en m5 e60? Vad brukar kalaset gå på (exklusive motor)? Bilen står just nu hos Per Larsson i Huddinge och väntar på slutgiltig diagnos, så tänkte kolla med er här om vilka andra verkstäder jag borde be om offerter på jobbet för att se till att jag åtminstone minimerar den ekonomiska skadan.. Om det alltså är så att jag tvingas byta motor.
Shit va trist!

Vad har hänt?
Miltal?
Servicehistorik?
Knackljud, så förmodat vevlagerras.
15kmil, fullservad (och förmodligen mer därtill).
Riktigt tråkigt, har dessvärre ingen info om verkstäder men håller verkligen tummarna att det blir så billigt som möjligt.

Håll oss gärna uppdaterade.
Mycket tråkigt ja, speciellt då jag gått i tankar på att få lagren bytta och till och med fått ett kostandsförslag på jobbet från sammaverkstad. Hann dock aldrig boka in vevlagerbytet innan raset. Aja, sånt som händer antar jag.

Vore hursomhelst kul om någon kunde ge en ungefärlig siffra på vad ett motorbyte brukar kosta, så jag inte betalar onödigt mycket.
Bättre o fixa. I och ur med motorn borde en vettig verkstad klara av på 10-12 timmar. Fixa vevaxel + nya lager behöver inte bli blodigt du dyrt, om veven är räddningsbar. Jag hade börjat där. En annan motor är lite av ett lotteri, så även där bör lagren bytas...
Då jag snackat vevlager med per larsson och gw engineering har båda sagt att rasar ett lager och sprider metallspån ut i motorn, så finns det inget annat satt göra än att sätta i en ny motor. Det blir tydligen billigare än att plocka isär och rengöra hela motorn. Gw engineering hävdade också att det är det enda seriösa att göra och att han inte ens erbjuder att försöka rädda motorer med rasade lager.. Åsikterna verkar hursomhelst gå isär på den här punkten.
Öppna o kolla hur allvarligt det är. Klart spånen dras runt men det går rengöra. O spån lär finnas i de flesta motorer. Med tanke på vad en beg motor kostar skulle jag överväga en renovering starkt. Kanske inte hos nämnda firmor finns andra minst lika kunniga. Oavsett vilket du väljer så tippar jag på en nota kring läst 75-80'. Men hellre än genomgången/kontrollerad/fixad motor än en "annan". Det är min åsikt.

Mitt förslag: byte samtliga lager, kontroll ev byte oljepump, rengöring högtryckspump till Vanos, rengöra Vanos enheterna så gott det går. Rengöra oljekanaleran ala Engine Flush. Kontrollera ventilernas täthet (kan göras genom att hälla sprit i kanalerna när ventilerna är helt stängda, har nivån inte sjunkit mer än lite efter 3-4 timmar så är de OK). Hellre en kontrollerad/verifierad motor för säg 100' än en dito "okänd" för 75'...
Okej, tack för tipsen! Imorgon får jag besked om det verkligen är vevlagren som havererat eller inte, och i så fall hur illa det ser ut. Lär veta mer efter det. Går notan på över 100k säljer jag bilen som skrot :)
Kolla med de jag tipsade om, du klarar dig under 100 är min gissning även om "hela motorn gås igenom". De är grymt duktiga. Jag var även jag "Perre frälst" tidigare, not any more. There is a new king in town :D
Who is the new king in town?
Kolla med Jocke i Tyresö, gamla Jurgen Weiss verkstad alternativt Spiros på Norrtullsgatan, dom gör båda bättre jobb än Herr Larssons undersåtar och till lägre pris.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tråkigt...
Kimmo på VR motor(Mekonomen) i Bandhagen är också riktigt duktig! Det är också ett tips.

Mvh Fredrik
:(

Är det en -05 du har?
Import?

Hur mycket var offerten på för lagerbytet?

EB
Svensksåld 2005:a. Bra historik etc. Inget som vittnade om förestående haveri.
Offerten var på 21ksek.
För ca ett och ett halvt år sedan så var det en kille som sålde en M6 med bytt motor på BMW och enl. honom så gick det på ca 100k.

Så du borde kunna få det billigare hos någon oberoende verkstad. Problemet blir nog att hitta en motor du vill satsa på. Finns en del på ebay men hur vet man vad man får?

Finns inget på bildelsbasen.

EB
Har hittat en motor för ~60ksek som gått 8000 mil. Den har ett års garanti.
Perfekt!
Din motor renoverar du så har du pengarna tillbaka.

Vad var offerten för lagerbytet på?

EB
Offerten på lagerbytet var på 21ksek.
Vadå bara pang?
Du startade den på morgonen och då började knacket?

Vilken otur alltså och du har ju inte haft den så länge heller:(

EB
21.000:- känns gratis i sammanhanget
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.