|
|
|
|---|---|
| Hej tänkte kolla om nån vet hur många nm bultarna ska dras med till ventilkåpan till en 320d -09 N47. Kollade min Haynes verkstadshanbok där skriver dom kamaxelkåpa? Det torde vara samma sak som ventilkåpa? Det lustiga e att dom skriver hur hårt M6 10nm och M7 15nm ska dras. Men jag har bara M8 bult?!. Haynes boken går ju iofs bara upp till -08 men behandlar N47 motorn. Nån med klarhet? Dom nuvarande bulten verkar sitta med drygt 8nm. O ingen har någonsin haft loss den. | |
| Glömde skriva att det verkar vara 13 st av ett artikelnr o 4 st bult av ett annat artikelnr. Dom fyra sitter under fästklämmorna till spridarna. | |
|
Du kan inte jämföra lossdragningsmomentet med åtdragningsmomentet. Lossdragningsmomentet är lägre. Fortsätt jakten mha google, borde rimligtvis vara kring 20 Nm för en M8. |
|
| Det e ju åtdragningsmoment jag e ute efter. Hänger inte med på din post riktigt? :-( | |
|
Du skriver ju "..nuvarande bulten verkar sitta med drygt 8nm." därför skrev jag att du inte kan utgå från det värdet för att räkna ut åtdragningsmoment. Du skall dra M8'orna med 15Nm. |
|
| Yes. Tyckte det e konstigt bara att dom bara sitter med 8-9nm nu. När jag vet att ingen har haft loss kåpan. Skumt! | |
| Har du någon sådan där elektronisk momentnyckel som mäter lossdragningsmomentet? | |
| Nä jag har en simpel momentnyckel. Grejen var att jag ställde den på drygt 9-10nm o jag kunde dra lite lite innan den klicka. Testade att ställa den på dryga 12 o då drog den en bit innan den klicka. Har försökt söka lite o det verkar som ventilkåpans bult m8 ska dras med 15nm. Sitter bara M8 på ventilkåpan. Lustigt bara att i haynes rep bok så står det M6 moment och M7 moment till ventilkåpan dom kallar den kamaxelkåpa. Demontering av kamaxelkåpa. Och beskrivningen och bilderna e på ventilkåpan. Det sitter mellanhus mellan ventilkåpan och cylinder toppen där e det M6 och M7. Men sedan tittar man på åtdragningsmoment sidan så ser man kamkåpans topplock?. Men ingen beskrivning på vad dom menar med detta o ingen demontering. Men där har dom med åtdragningsmoment för M7 och M8 :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.