|
|
|
|---|---|
|
Hej bytte packningar till spridarna på min N47 -09 idag. Hade loss tryckrören mellan spridarna och railen m.m. Men sedan när jag skulle starta så ville den inte det. Första försöket 8-10 sekunder. Andra försöket likadant. Koppla in inpa hade felkod 4B90 nått med railpressure. Testa en tredje gång. Då gick den igång efter 7-8 sekunder. Radera felkoden och körde. Bilen går perfekt som innan och felkoden borta. Det jag undrar e finns det nån typ av procedur man kan göra för att få upp trycket efter man haft loss bränslerör och spridare. Byter man bränslefilter på N47 så fungerar inte tricket med tändning på i en minut iaf inte på min o många andras. BMW skriver själva att just N47 ska luftas med hjälp av dis vid bränslefilter. Har bytt bränslefilter några gånger på min o den startar inte på första försöket men på andra för att sedan dö. Men på tredje så går den igång. Man måste kanske använda dis när man gjort det jag gjort idag? Lustigt bara att det inte stod nått i haynes verkstadshanbok om procedur efter mitt jobb. | |
|
Vet faktist inte hur det är på n47 men på många tidigare modeller så räcker att man vrider nyckel till näst sista läge (utan att starts) och vänta tills man hör att pumpen stanat. Och så gör man om samma procedur 3-4gånger. Till 4-5 försök ska man starta bilen. Så har jag gjort på många av mina e46 efter filterbyte där dom startade på en gång. Skadar inte göra som på dieselbilar att man fyller dom med soppa innan man monterar filter för att undvika luftbubblor. |
|
| Tack för svar! Men grejen e ju att man hör ju inte förpumpen alls när man ställer tändningen i 2 läget. Funderar på om det fungerar annorlunda på nyare dieselbilar? Vet flera som haft problem med just bränslefilter byte på N47 detta med luftning. Bilen hackar som fan innan den går i gång på 3:e försöket för dessa. Står ju iofs att luftning skall utföras med BMW program efter byte. Men men jag har bytt filtret tre gånger o haft samma problem varje gång men bilen går bra iaf :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.