|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Pelsen |
Hej! Kolla historiken noga om ni söker M bilar som ser ut att vara obetydligt begagnade! Har varit utför flera som enl Åf har klanderfri historik med första ägaren som brukat bilen osv. Efter lite forskning har det visat sig vid flera tillfällen att bilarna varit banbilar på Bmw Experience runt om i Sverige, företrädesvis på Mantorp och Falkenberg. Det är inte direkt det första säljaren nämner men de kan som köpare vara bra att ha vetskap kring. Sedan är det självklart upp till var och en och göra en bedömning om det är bra eller dåligt. Ofta kommer bilarna dit med få mil så inkörningsprocessen kan i vart fall ifrågasättas! Pelsen |
|
Vilka bilar/modeller tänker du på? Har du exakta bilar som exempelvis är till salu just nu? Risken är att informationen blir ganska luddig annars :) |
|
|
Fast man förväntar sig väl inte att en bil med cirkus 400+ hk är körd i max 90 heller.. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
Pelsen |
Senaste kända, Blocket Sakhir Orange sedan, gått mängder med bana på bla BMW Experience Falkenbergs Motorbana. Ingen "luddig info", bara ett varnande exempel. Visst ska de gå och köra över 90 km/h men om man är noga med motorn tycker nog jag det vore önskvärt att inkörning är gjord. Kan inte vara så bra att ta den rätt från bandet och ut på bana, dessutom till mängder som överhuvudtaget inte kan köra bil... Ingen bil som jag skulle köpa. Pelsen |
| Motorerna blir ganska hårt testade på fabrikerna också innan de monteras i bilarna men bra att du delger dig av infon, kan vara användbart för framtida köpare men länka gärna bilen så man vet vad man bör se upp med :) | |
|
Nya däck, belägg och skivor så skulle jag tro att de bilarna kommer kännas helt okay att köra. Motorn skulle jag inte vara orolig för alls, så fort går det inte på de banorna. Hellre den typen av körning (i ärlighetens namn är experience körningen inte så hård) än någon som bränt däck i donuts på någon parkeringsplats någonstans. ------- //Lövet |
|
Pelsen |
Länk Pelsen |
| Kolla på deras youtubeklipp så får man fram en hel del regnummer. När jag kollade på begagnat så kryssade jag av ett par från dom. Även om själva "körskolan" inte går så hårt åt bilarna så lär företagseventen och användandet runtom göra det. | |
|
Kollar man exempelvis på hur privatbilar används här Länk så är det ju nästan frågan om jag inte föredrar en eventbil där en ledare hela tiden övervakar... ------- //Lövet |
|
|
Phoenix M3. Vilka motortester görs på fabrik? De personbilsfabriker jag besökt (VW & Volvo), samt BMW:s tillverkningsfilmer visar inga hårda tester, mer än ett kort test utan bensin för motorn i BMW:s fall. Lastbilssidan har jag andra upplevelser ifrån, men vad stödjer du din info på? |
|
Verdi |
I instruktionsboken så står det att man inte ska varva över 5500 rpm, undvika segdragning och inte köra fortare än 170 km/h (eller var det 150?) under de första 200 milen. Man ska även undvika att ligga på samma varvtal en längre stund utan variera sig. Efter 200 mil görs en särskild inkörningskontroll/service. Där kollar de tydligen att bilen inte körts alltför vilt under inkörningsperioden. Det är några restriktioner mellan 200 och 500 mil också. Men inte lika hårda. Jag vet inte. Möjligt att de har det här som nån slags gimmick men med tanke på att de gör sig besväret så antar jag att bankörning med en helt ny bil inte är så lämpligt. Fast de kanske kör in dem innan de hamnar på bana? Kan ju säga att min bil är otroligt korrekt inkörd. Plus att jag aldrig varvar den över 3000 rpm innan den gått från "cold" till "ok". |
| Värst är väl de bilar som går som pressbilar. Från fabrik och ibland direkt ut på bana med noll mil på mätaren. | |
| Pressbilar körs dock ofta i bänk, viktigt att inga problem uppstår när pressen får den. Dock så slaktas de ju av journalisterna | |
| Den bil vi diskuterar (fhz) har ju gått just som pressbil och över på gtboard event... | |
|
För hel"""e Sverige spelar mot Irland;) EB |
|
| Struntsamma vad man har för åsikt kring om en experiencebil är hårdare körd än en privatbil (högst troligt), problemet är väl snarare att man inte är transparent kring historiken och låter köparen ta ställning till huruvida man vill köpa en gammal demo/press/experiencebil. | |
thekinglives |
acey:+1 |
|
@Pelsen. "Rätt från bandet ut på bana"? Nej så går det inte till. ALLA bilarna körs in efter konstens alla regler med efterföljande 1:a service innan bilarna används till några event. Frågor på detta? Med vänlig hälsning, Robban |
|
Pelsen |
@gref1. Ingen fråga men ett förtydligande kanske. Då hade de haft bråttom med fler än en bil i inkörningsskedet. Några hade inte ens passerat 100 strecket... Pelsen |
| Låter underligt då jag själv kört in ett flertal av dem | |
|
Då kör du 200 mil med alla bilar som körs in ;-) Vad är konstens regler för oss icke-upplysta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.