AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.368

hur får man bort bromsskivorna bak sitter som berget fastrostade

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Har ett litet problem tänkte o nån har lösning åt mig.

Tänkte byta belägg och handbromsbackar samt skivor bak på bilen.
Men har lossat oket och lilla skruven och allt.
Men skivan sitter som gjutet.

Nån som har förslag på vad man ska göra?
Ställskruven som folk pratar om hittar jag inte om jag tittar in i hålen.

Vet ej om jag missat något.

Så här ser det ut vid navet om det är det som låser skiten

Länk

Vet ej hur man får upp bilden om nån vill hjälp mig med det vore det guld.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Du får banka som fan på skivan! Dom kan sitta så hårt så dom spricker. Men banka på.
Ställskruven ser mer ut som ett "stjärnhjul". Du måste skruva på den (åt rätt håll!) så handbromsbackarna får större avstånd till skivan. När det är gjort så får man banka o trixa lite
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Våld brukar som sagt vara lösningen....men risken är stor att det lossnar bitar från friktionsytan på bromsskivan, så man får nog räkna med att byta dem.

Jag brukar lossa oket och då får man plats att banka på skivan från insidan och utåt med en gummi/plastklubba eller i värsta fall en hammare/handslägga.

Ibland är det handbromsbackarna som håller fast skivan då det kan bildas en rost-/slitkant på insidan av skivans friktionsyta mot handbromsbackarna, så lossa dem först!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Svåååårt o byta handbromsbackar/skivor om man inte lossar (tar bort) ok och okhållare :). Jag har aldrig varit med om att skivorna inte går att få bort i ett stycke. Är det över-jävligt kan lite värme (för mycket o du kan elda upp fettet i hjullagret mm) hjälpa
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Instämmer, se till att skruva in handbromsbackarna!
Handbromsen skall bli lös och slapp när du skruvar åt rätt håll.

Jag hade samma bekymmer och våld gjorde att skivan lossnade, men fick inte av den förrän jag skruvat in backarna tillräckligt mycket.
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
men hittar ej ställ skruven så kan ej skruva in backarna.

Tackar för alla tips.
Stjärnhjul....Man kommer åt den via ett hjulbultshål. Tror den bör sitta runt "kl 5", rotera skivan så bulthålet hamnar typ där, leta :D
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Obs också att det blir olika håll man ska peta hjulet i relation till färdriktningem på vä/hö sida för att lossa backarna.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om den rostat fast på navet så ge den en rejäl smäll med handslägga på anliggningsytan för fälgen.Jag lossar alltid på detta vis på alla bilmärken,en eller max två klockrena träffar så skräller skivan lös.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Transocean
Alltså man skall se till att lossa handbromsen först innan man börjar banka, det blir lättare så, gissa hur jag vet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.