|
|
|
|---|---|
|
Tänkte dela med mej lite av erfarenheter angående trimning av n53 motorn. Från årsmodell 2008. Beställde ett kit från mosselman turbo, trevligt bemötande av svenska mosselman återförsäljare samt snabb leverans av insug, samt hårdvara att ladda ur programvaran ur bilen med. Fick mejlad beskrivning hur man gör med insuget, har själv hög skruvar vana, så att byta insug va inte så svårt. när man tror att man kan lyfta ur insuget kan jag garantera att man glömt nån kabel... Monterade dom medföljande Disa ventilerna tillsammans med det nya insuget, total tid ca 4tim. Blev lite strul med att få den medföljande imoss-dongen som man sammankopplar bilens odb med datorn. Gjorde enligt instruktionerna, men datorn kunde inte finna imoss-dongen, provade Windows xp ,7 o 10 men inget funkade fick dock mycket tips från mosselman o support, men hur jag än gjorde funkade det inte. Fick till slut en ny imoss-dong, den leveransen gick på mindre än 24tim, från Nederländerna. Samma resultat med den nya imoss-dongen, (onämnbara ordval i detta läge) Fick hjälp av en kompis som är duktig på datorer å han lyckades få datorn att välja rätt drivrutin för imoss, Windows väljer hela tiden det den tycker är bäst, å det är inte imoss. Tog 1 timme att kopiera ur min ecu via odb, sen skickade jag filen ner till mosselman idag söndag kl 14 via mejl, kl 18 fick jag tillbaka filen med ny programvara samt ursäkter att jag haft sånt strul. Så nu har jag laddat in ny mjukvara i min bmw och provkört... Grymt nöjd med resultatet, känns mycket piggare å rappare samt mer vrid. Händer mycket mer efter 4000rpm... Trots strulet med datoriet så kände jag mej aldrig övergiven av mosselman, varken av den svenska återförsäljare som är erkänt duktig på bmw, eller mosselman i Nederländerna. Så va det värt att göra detta själv? Hade det funnits nån närmare återförsäljare runt Stockholm så hade jag låtit dom göra jobbet, dom tar 2500kr för byta insug å uppdatera programvaran, värt varenda krona. Men tyvärr så finns dom i Halmstad, men bor man nära så kan det va läge att lämna in bilen. Hoppas detta är till nån hjälp för dom som vill få lite bättre knuff i den rätt så sega orginalmotorn i 325i Mvh Matte | |
|
Så hur mycket betalade du totalt? Tack för informationen. |
|
|
Totalt med ett nytt modellanpassat kn luftfilter så gick det på 18100kr. Kan tyckas mycket på ett trim, men på en sugmotor som får ca 50hk mer så är det prisvärt... Har kört bilen en vecka nu och blir bara mer glad över resultatet. Att köra på små kurviga vägar är en ren fröjd... Klart Leende framkallande. Mvh Mats |
|
| Nice :) Har kikat på det paketet, lockar helt klart. men 15papp är lite mycket för mig, finns andra hål att fylla.. :) | |
| Å helvete vad dyrt, men kul att du tycker det var värt det iaf :) | |
| Dyrt? Är ju ett fyndpris för runt 50 sughk =) | |
| Tja du kanske har rätt :) | |
|
Efter ha kört bilen ett gäng mil, så är jag fortfarande helnöjd, enda nackdelen är ju att man blir van med effekten så nu känns den inte lika pigg... hehe Den drar, trots massa gasande ca 1L/mil, vilket jag tycker är helt ok för en så pass stor motor. Dyrt eller inte? Alla prioriterar olika, en del lägger 15000 på en dator, eller nån resa. Jag tycker det är värt pengarna... 😀 |
|
|
Är det endast insug och programvaran som skiljer 325 mot 330? Åker själv en 325i 2009, automat. |
|
|
En original x30i har kraftigare koppling, växellåda och kanske bromsar Finns det oberoende effektmätning för Mosselmann kitet? De kunde tyvärr inte inaktivera Lean Burn för att slippa ryck och kunna ta bort försvavlade Nox katar |
|
| Borde kunna gå att ta bort Lean-Burn i mjukvaran, eller blir det check error möjligen | |
|
Tack för reviewn...har funderat på detta, men har några andra bilar som jag hellre lägger pengarna på. Så jag bestämde mig för detta istället: Länk Vet att det är glädje siffror som står det, men jag får det till riktigt bra pris så why not :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.