|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 530D 1999 årsmodell som laddningslampan lyser på trotts att den laddar 13,8-13,9 vid belastning. * Lampan lyser redan när tändningen slås på. Lyser även konstant med motorn igång. *Batteriet är bytt * Testade ta loss kontakten med 2 tunna kablar till generatorn. Då slocknar lampan men laddar ej. *Testat köra bilen drygt 1 mil utan några problem. *Bilen har gått ca 35 000 mil och vet inte om det är någonting gjort åt generatorn. Vad tror ni det är som är fel? Bilen har stått länge och bara körts några gånger per år. Det enda som gjorts på den är att airbag-systemet är nollat med Länk Jag vet inte om den lös innan eller om det blev efter felsökningen. (Felkod givare passagerarsäte vilket släktes.) Tacksam för tipps vad det kan vara. // Pontus | |
| Såg här på forumet att felet kan vara säkring nr 15 i handskfacket. Återkommer med svar i morgon. | |
|
Mycket riktigt var säkring nummer 15 bränd. Testade byta säkring men den brinner direkt. Vad kan det vara för fel ? Testade slå av tändningen och koppla in diagnosverktyget och sedan byta säkring. Då får diagnosverktyget kontakt. När jag sedan vrider av tändningen och ska skruva tillbaka "locket" då brinner säkringen igen när jag vrider på tändningen. Vad kan det bero på tror ni ? |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Varför säkringen brinner är för att det finns en kortslutning någonstans (garanterat mot jord då nästan alla kretsar säkras på spänningsmatningssidan). Det är helt normalt att laddningslampan lyser när tändningen slås på och att den slocknar när du lossar de två tunna kablarna vid generatorn. Dessa två problem (laddningslampan lyser alltid och fuse #15 brinner av hela tiden) kan vara orelaterade, men kan även vara helt orelaterade. Så vi kan inte dra för stora slutsatser av det i nuläget. Fast man misstänker ju att de hänger ihop. Nu har jag ingen bra fuse map för din E39-modell, men jag skulle gissa på att fuse #15 är på 7.5A och anges att gå till diagnostikuttaget och motorkontrollenheten. Vad du nu behöver är ett riktigt elschema. Som ett tips så brukar alltid Bentley reperationsmanualen ha riktigt bra elscheman (denna reparationsmanual är dessutom ovärderlig vid all annan typ av arbete på bilen) Länk Börja med att verifiera hur spänningsförsörjningen ser ut i de olika stegen. - plocka bort fuse #15 - mät med multimeter att säkringen inte har någon spänning med tändning avslagen (på någon av kontakterna) - mät med multimeter att säkringen har +12V på EN av kontakterna med tändningen i läge I Nästa steg är att ersätta fuse #15 med ett alternativ, tex en testlampa i serie. Så slipper du bränna upp fler säkringar (samt det är ett bra sätt att observera vad som händer i kretsen). Det där med lock och att fuse #15 går till diagnostikuttaget är intressant. Kan du prova att ha locket avskruvat och slå på tändningen till läge I? Går säkringen då (dvs lyser testlampan)? Om inte säkringen går, kan du prova att starta bilen? Vad observerar du då? Slocknar laddningslampan? Ger generatorn normal laddningsnivå? Och när du har locket på och slår på tändningen till läge I, då går säkringen direkt (dvs testlampan lyser), eller hur? Om ovan också stämmer, då kan det ju vara så enkelt att en kabel tillhörande kabelstammen till diagnostikuttaget i motorutrymmet ligger och skaver emot en jordad chassidel. Men nu springer i förväg, det där tillhör felsökning. Men om ovan nämnda stämmer, så är det en riktigt bra direction för vidare felsökning. Ett elschema är såklart i princip ett måste vid denna typ av felsökning. EDIT : Nu kom jag på en sak. I de här äldre diagnostikuttag brukar man alltid koppla en pinne direkt till generatorns spänning, dvs samma som går till instrumentklustret laddningslampa. Den är ju där för att diagnostikutrustning lätt kan se om man har laddspänning eller inte. Så alla dessa saker hör ju garanterat ihop. Så en pinout av diagnostikuttaget är också ett måste för att gå vidare i denna felsökning. EDIT : Är din generator en "vanlig" eller en "multi-function control (MFR)"? Beroende på vad det är så ändrar det direction och misstänkta komponenter ganska rejält (elsystem och hantering av laddningslampan är helt olika mellan dessa två system). |
|
Hej. Och tack för ett mycket utförligt svar! Vet inte vilken typ av generator jag har. Men problemet är troligen löst. Läste runt lite och såg att många haft problem med att oljenivågivaren pajar. Och även den verkar vara kopplad till säkring 15. Så jag testade koppla bort den och då höll säkringen. Har beställt en ny givare som jag tänkte byta i morgon. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mycket intressant! Det är just här ett elschema är otroligt användbart. Det är ofta som givare delar på spänning eller jord. Har man problem med en givare (tex spänning eller jord) brukar man ta sig en titt på de andra givarna som är kopplade till samma krets. Och ibland händer det att en givare ställer till problem som resulterar i att man får felkoder på en annan givare (därför ska felkoder bara ses som directions, inte som uppmaning vad man ska byta). Men hur fungerade laddningslampan efter det du kopplade ur oljenivågivaren (med en hel fuse #15 monterad)? Så det där med laddningslampan kanske bara var ett följfel (oljenivågivaren blåser fuse #15 som behövs för att elektroniken i generatorn ska kunna signalera till instrumentklustret om generatorn laddar eller inte)? Jag tror du har en "MFR" generator. Den fungerar som så att det sitter en elektrisk krets som känner av om generatorn ger korrekt spänning eller inte. Denna krets informerar i sin tur instrumentklustret om laddningslampan ska tändas eller släckas. På mer traditionella generatorsystem fungerar det som så att man tar spänning direkt från batteriet (via en säkring förstås) och leder det till ena benet på laddningslampan i instrumentklustret. Det andra benet på laddningslampan leder man ned till generatorns spänningsregulator. När inte generatorn laddar kommer dess spänningsregulator att vara kopplad till jord vilket gör att laddningslampan i instrumentklustret lyser. Men såfort generatorn börjar ladda kommer spänningsregulatorn att producera typ 13-14 volt på sladden som är kopplad till laddningslampan vilket gör att den inte lyser (för den har 13-14 volt från batteriet på ena benet och sen har den 13-14 volt från generatorn på andra benet - vilket gör att den inte lyser då ingen ström flyter). |
|
Ja precis tror också som du säger. "Så det där med laddningslampan kanske bara var ett följfel (oljenivågivaren blåser fuse #15 som behövs för att elektroniken i generatorn ska kunna signalera till instrumentklustret om generatorn laddar eller inte)" Med givaren bortkopplad håller säkringen och laddningslampan är släkt. ( Får hoppas att det är givaren och inte ett kabel brott.) |
|
|
Glädjande nog finns mitt gamla mektips "Generellt om elsystem" kvar under gör-det-själv uppe till vänster i Autopower. Här finns t.ex beskrivet vad säkringarna till E39 används till, var de sitter, vilket säkringsvärde osv. Säkring 15 känner jag igen, undrar om inte fel i oljenivåsensorn brukar vara orsaken till att denna säkring brinner, ett inte helt ovanligt fel på E39. FP |
|
|
Såg nu att detta med sensorn redan nämnts i inlägg tidigare... FP |
|
|
Bytte oljenivå-givaren och problemet är nu löst. Mvh Pontus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.