|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag kör över 100 mil i veckan med min 430d xdrive coupe. Jag har märkt stora skillnader på räckvidden beroende på var jag tankar. Kom ihåg jag kör samma motorväg 11-12 mil enkel väg dagligen ren motorväg T/R. När jag tankar diesel hos OK Q8 får jag en räckvidd på 790 km tankar jag hos Shell får jag ibland som ok q8 ibland sämre ibland bättre. häromdagen tankade jag hos ST1 för att jag hört att räckvidden skulle bli bättre och fick då ut 1100 km på en tank, vilket är helt otroligt med tanke på att tankstorleken endast ligger på 52-54 liter. Vid nästkommande tankning vid ST1 fick jag bara sämre och sämre. Testade därför Statoil 123 och nu börjar det närma sig 1000 km igen fick då ut 980 km på en tank. Åker jag till Tyskland och tankar då i mellersta Tyskland vet jag av egen erfarenhet att jag kommer få ut 1300-1400 km på en dieseltankning. Priset samma som i Sverige plus minus någon krona öre hit eller dit. Min fråga nu är, vad fan är det Sverige gör med dieseln innan det säljs? Något skumt är det med all bränsle som säljs i just Sverige. Någon som vet? Jag kör alltid konstant hastighet på motorvägen oavsett var jag tankar. Det är något mygel med dieseln i Sverige. Skulle bli glad om någon har koll på detta? Eller är det bilen som det är knas på? Kan också tillägga att bilen drar runt 0.4 vid snäll körning. 0,6 vid normal körning och något mer vid full gas :-) | |
|
Låter osannolikt att så stora förbrukningsskillnader endast beror på bränsle, körmönstret är sannolikt olika mellan tankarna. Kör du en 430dX 140 mil på en tank i Tyskland, dvs under 0,40l/mil låter det som extrem ecodriving i 70km/h jämn fart i nedförsbacke... |
|
| Har tankat i Tyskland och räckvidden är samma som Sverige | |
| Har tankat på OKQ8 och Preem, märker ingen skillnad alls. Dock har minsta skiftning i körstil väldig betydelse. Kör 530 xd förvisso. | |
| Tråd med liknande observation Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.