AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.999

Stötdämpar Fjäder fram inte i exakt i position?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Såg nu efter jag monterat vänster fram att den inte riktigt har kommit mot nedersta tallriken som den ska, tror dock de fungerar ändå hoppas jag?? Eller måste jag riva upp skiten igen? Kanske de går på plats att vrida fjädern om man släpper spänningen på den? Vad tror expertpanelen? Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du menar väl att fjädern ligger emot den nedersta tallriken helt och hållet i axial ritkning, men att fjädern inte ligger helt emot stoppklacken tangential riktning - eller hur?

Det är alltså detta avstånd du tänker?
Nedre tallrik
Länk
Övre tallrik
Länk

Hur stort glapp är det? Har du några bilder?

Utan att ha sett några bilder så bör du kunna koppla av. Men en uppskattning av glappet (och ännu bättre bilder) behövs för att göra någon säker bedömning.

Får erkänna att jag fick ett glapp på runt en halv centimeter på ett av mina till min E34 (det som syns på bilderna) och av misstag blev det även runt en centimeter på ett fjäderben till min E30 (track day car). Detta ska dock inte spela någon större roll.
Spraya lite med teflonspray o sen vrider du fjädern rätt...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Japp var lite dålig att förklara kanske☺️ Precis de jag menar att fjädern inte ligger helt emot stoppklacken!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ser många bilar där fjädrarna inte ligger dikt emot stoppklacken så det är av mindre betydelse.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bild!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Den är bara lite ur kurs johan så de blir bra! Dock är fjädern helt av på v.bak såg jag nu...visst kan man byta bakdämparna och göra de färdigt i väntan på nya fjädrarna? Dom sitter ju separat
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sålänge det bara är lite ur kurs så är det absolut inga problem.

Jag har inte sett det skrivet i någon reparationshandbok vilka problem som kan uppstå men när jag tittar på konstruktionen så kommer jag fram till följande slutsats:

Man vill att fjädern ska ligga nära klacken för att fjäderns lutning ska matcha tallrikens lutning. Om man placerar fjädern helt fel (dvs så långt bort från klacken som möjligt) så kommer bara en liten del av fjäderns översta fjädervarv att ligga an mot tallriken. Det kommer att resultera i att belastningen blir ovanligt hög på en liten area vilket kommer att slita ut underlägget i förtid men troligtvis också kommer att ge en ökad lokal belastning på fjädern vilket gör att risken för fjäderbrott ökar markant när väl fjädern börjar åldras (och rostas).
En fjärdedel av bilens statiska tyngd går ju genom den lilla anläggningsyta som är mellan fjädern och fjädertallriken (och den dynamiska tyngden kan ju bli mångdubbelt mer).

//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Och hur i hela helvete släppet man dämparna inifrån biljäveln? Har ju rivit hela intedningen snart, hur får man lös sidostycket vars dämparn sitter?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Kom på hur man gör efter jag lugnat ner mig lite...hittade en video på en e46 touring! Skar dock hål i klädseln närmast dämparen, de sitter ju ett lager till så de kommer inte synas.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ligger som ett strykjärn på vägen nu, vilken skillnad! Alla dämpare var tokslut... Båda bakfjädrarna var oxå av så de blev något bättre nu! Dock känns bilen enormt trött och ett tjutande ljud typ dom att den suger in luft nånstans? Vad fasiken har jag lyckats med mu då😢?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Bränslepumpen som dött mest troligt😂 jäklar vad den pajjar eftersom nu...alla stötdämpare tokslut,2 brustna bakfjädrar, expansionskärlet,kylaren,batteriet,LMM,bränslepumpen! Vad blir nästa??? Gissar på vattenpumpen😀👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.