|
|
|
|---|---|
|
Hej, har sedan några år tillbaka märkt att kylfläkten inte går igång och efterkyler när jag stängt av bilen. Nu när det har varit 25-30 grader så känner jag att den borde ha startat ngn gång. Den fungerade när jag köpte bilen för ca 12 år sedan men den har under årens lopp ngn gång slutat fungera. Undrar nu om ngn vet om det är DOUBLE TEMPERATURE SWITCH, nr 21 i länken som styr kylfläkten? Länk Tack på förhand! | |
| sitter o funderar på om mina E39'or jag haft nånsin gjort det.. - jag antar att du menar att kondensatorfläkten till AC'n knäcker extra som efterkyl... | |
| Ja, det stämmer! AC,n och elfläkten fungerar, men inte funktionen med efterkylningen. | |
|
Har svårt att se på bilden, men om den temperaturswitchen du menar sitter på kylarens returslang så styr den fläkten, ja. Den styr fläkten två hastigheter. provkör båda hastigheter genom att ta loss kontakten till givaren och kortsluta mellan stiften. Ta rätt givare bara. 3 pinnar. På senare E39 (min) är kondensorfläkten steglöst styrd av DME, baserat på temperaturen FRÅN kylaren (samt givetvis ACns behov). Den har aldrig efterkylt. Alla mina givare fungerar. Många gånger när jag kört in i garaget har den börjat varva upp 2 sek efter att jag stängt av, för att sedan slå ifrån när DME somnar 3-4 sek efter att tändningen slås av. Aldrig efterkylning. Hade gärna velat ha det dock. |
|
|
Tack för svaret! Nej, det var inte den jag menade. I så fall antar jag att det är nr 4 i länken som du menar!? Länk Mvh Håkan |
|
|
Ja. Och då blev jag osäker på om E39 nånsin haft tvåstegsfläkt eller om det rentav var E34? Den där sensorn ser ju ut som min. Men tar du loss kontakten ser du. 3 pin = tvåstegs, två pin = steglös. |
|
|
Har nu bytt kylslangen nr 1 och 3 i länken ovan samt givare nr 4. Konstaterade att det är helt rätt med att denna styr elfläkten framför kylet. När termostaten öppnar så startar fläkten. Mvh Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.