|
|
|
|---|---|
|
Hur funkar ljudförändringen när man växlar från komfort till sport? Helt klart måste det vara ngt "mekaniskt" inte via ljudsystemet då skillnaden framförallt upplevs exteriört. Kan det vara så att avgaserna leds en annan väg..? | |
| Det är ett fejkat V6-liknande motorljud som kommer från högtalarna under sätet! | |
| ...och med detta så menar jag att jag inte hört att det skulle vara något i avgassystemet som ändras. Mini Cooper med "samma" motor ger ju lite avgasknsllar vid gasuppsläpp i sportläget, men jag har inte kunnat höra något sådant från vår 430i. | |
|
Jag kan tänka mig att det finns en klaff i avgassystemet som öppnar/stänger den ena avgaspipan. Så är det på min 335i. Den högra pipan är alltid öppen, medan den vänstra har en klaff som öppnar/stänger beroende på hur man kör. Jag har skaffat en lite dosa från CG Precision som gör det möjligt att med en fjärrkontroll styra klaffen. Den finns även till 428i: Länk |
|
|
Nockenwelle. Ja så är det nog. Tror inte att högtalaren under sätet förändrar avgasljudet exteriört. Och när du nämner det så har jag för mig att jag sett ett klipp på tuben som visar att 428'an har en liknande klaff. |
|
|
Var ute och piskade min bekants 435'a igen idag! Vad är det för fel på min 428 : O Hade äntligen minnet och lite tid med mig och kollade seriöst. Det finns definitivt en klaff. I komfortläget så används bara ett rör men i sport (man måste gasa lite också) så öppnas även det andra och bilen låter genast lite trevligare : )) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.