AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.623

Olja på M20 tändstift

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skruvade nyligen ut tändstiften på min M20B23 och blev lite förvånad då jag såg en del olja på gängorna och runt packningsringen. Jag tycker mig även se spår av förbränd olja på några av tändstiften.

Det var mer eller mindre lika mycket olja på samtliga sex tändstift.

Något förvånad då jag inte haft dessa problem på några av mina tidigare M20- eller M30-motorer.

Ventilkåpspackningen är det inte då den är ny och jag har även verifierat att det är torrt precis nedanför samt att det var torrt i tändstiftsbrunnarna (jag ska för säkerhets skull dubbelkolla). Detta är en M20-motor så det sitter inte några packningar runt tändstiftsbrunnarna som det gör på M5x-motorerna.

Motorn öpnnades för ett tag sen och då gjordes en enklare inspektion och en enklare renovering gjordes.

Det enda jag kan komma på som kan orsaka detta är att ventiltätningarna är dåliga. De byttes inte i samband med ovan nämnda renovering, så det är ju inte omöjligt att de är dåligt skick. Men brukar det verkligen bli olja på gängorna (att det blir spår av förbränd olja hänger jag med på) om man har läckande ventiltätningar? Det borde ju förbrännas ganska omgående tycker man ju.
Var det du som bytte stiften sist? Om det var någon annan kan denna ha lagt lite olja på gängorna, vissa har en förmåga att alltid olja gängor, även där det är mindre passande. Tror knppast olja från ev. läckande tätningar söker sig ända till gängorna, det borde förbrännas. Hur ser avgaserna ut (ex.vis blårök vid gassläpp från lite högre varvtal?) och avgasvärdena?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra frågor!

Jo, det var jag som bytte stiften sist (jag har själv gått över till att inte smörja in moderna tändstift längre - de som man köper numera ska ha en ytbehandling för just detta och det verkar fungera). Så de monterades torrt.

Det var även jag som renoverade motorn.

Nej, håller med. Den olja som letar sig ned borde förbrännas, definitivt inte fastna som nästan ny lättflytande olja vid packningsringen och översta delen av gängorna.

Jag har inte märkt några ovanligheter med avgaserna (vid tex de scenarios du nämner).

Nu mäts det ju i princip inga avgasvärden alls på en 85'a :-) Enda som mäts är CO vid tomgång (och det var 0.2). Jag gissar att det är främst HC som ändras när olja tas med i förbränningen.

Jag tog en närmare titt idag och det fanns ingen olja i någon del av tändstiftsbrunnen. Tändstiften hade bara olja på undersidan av packningsringen och främst de övre gängorna.

Lite märkligt... Enda jag kan tänka mig är att jag slabbat lite olja när jag förberedde motorn för uppstart (tog ur tändstiften och la i några droppar mot cylinderväggen som fick rinna ned och lägga sig på kolvringarna).

Det är den enda vettiga förklaringen jag kan komma på...

Nu kommer jag ändåså att ta loss toppen (jag har ett oljeläckage mellan block/topp längst bak ovanför sexans cylinder på avgassidan).

Då kan jag ju lika gärna passa på att byta ventiltätningarna. De är dyra och jag kommer att göra allt jobb själv. Har dessutom ingen direkt tidspress heller - förutom att jag skulle vilja komma ut på ett par track days till detta året :-)

Ja, får nog bli så... Såvida inte någon annan har en tänkbar anledning och något som jag bör undersöka.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har precis samma problem med min 318-88, har nybytt ventilkåpspackning och en motor som inte läcker någonstans eller någonting, då vissa motorpackningar är bytta.

Stiften hade gått över 9000mil, kan ju ha slabbat med olja någon gång, men konstigt att oljan ej förbränts i så fall och har för mig jag haft bort stiften ett antal gånger under åren, men kan inte minnas olja då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt!

Jag har iallafall bytt ventiltätningarna nu, var ju lite extra jobb men när man ändå har toppen lös så får man ju passa på. Toppen skruvades dit igår, nu är det lite småsaker att fixa innan uppstart.

Men jag kommer att uppdatera tråden när jag har mer info.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort uppdatering : toppen blev monterad och motorn ihopskruvad, sen blev det track day på Sturup (avslutad i förtid pga läckage växellådsolja) - så nu står den med växellådan nere. Men ska hålla lite extra koll runt tändstiften och se om jag noterar något ovanligt framöver...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såg inte detta problem något mer under de två åren jag använde motorn (motorn såldes förra året).
Kanske bytet av ventiltätningarna hjälpte till, kanske det där oljeläckaget mellan block/topp som jag åtgärdade också var en del av problemet. Fick aldrig full klarhet i det, å andra sidan så försvann problemet så tänkte inte så mycket mer på det.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Eftersom M20/M30 inte använder packning runt tändstiftsbrunnarna, används flytande packning istället?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M20/M30 är ju 2-ventilers underbar old school - därför har man lite frihet att placera tändstiftet och således sitter tändstiftsbrunnen helt och hållet utanför ventilkåpan (på sidan av toppen).

På 4-ventilsmotorer (typ M5x som du tänker på här) så är mer eller mindre placering av tändstift i mitten ett måste (inte ett måste men i praktiken blir det så).

Så på M20/M30 finns inte samma problem. Däremot om ventilkåpspackningen läcker längs med sidorna av toppen så är det lätt att oljan rinner ned i tändstiftsbrunnarna (motorn lutar ju åt det hållet dessutom). Det är enkelt åtgärdat genom förebyggande maintenance och byta ventilkåpspackningen nån gång då och då (kanske varannan gång man byter luftfilter).
En ventilkåpspackning kostar bara 140 SEK för bra märke (Elring/Glaser) och tar 5 minuter att byta för en som aldrig gjort det förut eller har någon mekvana. Jämför det med dagens motorer! Hi hi hi :-)

Dessa bilder är de bästa jag kunde hitta. Men jag tror du förstår konceptet, du ser tändkablarna gå ner i tändstiftsbrunnarna som sitter precis ovanför grenrören (och ventilkåpan sitter ju en bit ovanför).
Länk
Länk

Här är ventilkåpan demonterad (tar ungefär 180 sekunder att demontera en ventilkåpa på en M20/M30) - du kan se "metallrören" som bildar tändstiftsbrunnarna här i toppen på avgassidan. Ventilkåpspackningen har alltså bara en tätningsyta som går runt toppen som bilden visar.
Länk

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag fattar! Även om det tillför komplexitet känns det som den nya placeringen av tändstiften är bättre ur värmesynpunkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.