AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.989

Bra eller dålig affär? (med brorsan)

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Har erbjudande om att köpa min brors bil för samma pris som han får i inbyte. Har svårt att bestämma mig, min egen bil är ganska lik, men saknar bla M.sport och några förarstödstillval som jag vill ha.

Jag får köpa hans bil för 360k. Jag har två veckor på mig. Vd tror ni om affären för min del? Om jag vill köpa den, hur tror ni att bästa sättet att få ut pengarna från min bil är? Säljaruppdrag till bilfirma? Chansa på blocket? Vad tror ni jag kan få för min?

Skulle ni ha bytt?

Min brors bil:
520da xdrive m-sport MY15
Tillverkad 201408
Karbonsvart
19"+17"hjul
Lane change
Active protection
Driving assistant
Backkamera
Navi pro
Hifi

Brister: Behöver lacka om båda bakdörrarna + bakre kofångare

Min bil:
520 da xdrive MY14
Tillverkad 201406
Glacier silvermetallic
18"+17"hjul
Defalarm
Backkamera
Navi pro
Hifi

Brister: Behöver lacka om främre kofångare och höger framskärm.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Miltal?
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Just det, båda bilarna har gått 2500 mil.

Jag skulle hellre uppgraderat till en 530+, det ger mer njutning, eller bättre än 530+ med M-paket
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är väl ingen dålig affär; om en handlare har bjudit honom 360 så har han ju för det första räknat med alla små defekter som finns på bilen som t.ex. omlackning av dörrar och kofångare bak som du nämner och DESSUTOM bedömt att det med de åtgärderna finns en vinstmarginal på marknaden, så det är säkert ett attraktivt pris.

Dock hamnar du ju i sitsen att du dessutom måste göra dig av med din bil på privatmarknaden med allt vad det innebär av att bli uppringd av Lasse Bessik med flera för att kanske till sist träffa någon sur prutare som vill att du kostar på 15.000 för att fixa de saker du nämner. Säljer du din egen bil privat så kan du ju inte räkna med samma pris som handlaren räknar på att han kommer få, eftersom du ju inte erbjuder några garantier, finansiering med mera.

Och allt det här skall du gå igenom för att byta till en bil som i allt väsentligt är samma bil som du redan har, i samma skick med samma mil. I mina ögon är det en rätt så omständlig procedur för att få Lane Change och active protection.

Alexander
Jag hade iofs inte varit särskilt rädd för att sälja en nyare bil i den prisklassen via Blocket. Jag tycker det har alltid varit relativt lätt att sälja en 2-3år gammal bil för 300-400kkr privat. En bilförmedlare vill i många fall ha mellan 25-50kkr i provision...en blocketannons kostar 160kr och sedan lite tid för tvätt och visning.
Grovt sett blir jag antingen kontaktad av större bilhandlare eller seriösa privatkunder med finansieringen klar för bilar i den prisklassen. Då är det betydligt värre att sälja äldre och billigare bilar - där saknar många kunder pengar och är ofta struliga.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Tack för era svar! Glömt bort att svara i dennatråden. Jag avstod till slut. För mjt krångel för en alltför fåfäng förändring :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.