|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gasade på lite och då kom gul motorlampa fram, bilen gick in i nödläge.. jag stannade och starta om bilen och lampan släcktes och allt funka korrekt...jag märker när jag startar den att mätaren på varvtal studsar lite på tomgång.. Jag felsökte bilen och då kom koden 29D1 ... som betyder Misständning cylinder 5 Intermittent enligt vad jag läst på nätet Och en felkod om vattenpump som jag antar inte har med detta att göra.. Hur går jag till väga är de tändstift och spole som måste bytas eller ? | |
|
Kolla hur stiftet ser ut på den cylindern. När byttes stiften senast? Är det RÄTT stift? Dåliga spolar är väl iofs inget ovanligt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Utan att köpa hem något kan du ju skifta tändstift och tändspole från en annan cylinder och testa lite. Eller bara tändspolen och se om problemet flyttar sig. | |
|
Bilen har gått 21700 mil och bytat tändstift 2 gångee 10000 mil och 19000 mil. Men kan kanske vara tändspole som jag ej bytat i min ägodel alls.. behövs de bara byta en? Ja man kan ju ändra tändspole och se om felkoden bytar plats fast då måste jag ju radera köra osv.. har ej tillgång till felkodsläsare och känns onödigt kanske betala för varje gång.. kanske lika bra byta tändspole? Måste jag byta alla eller endast 1? |
|
|
Om du inte har en uppsättning spolar liggande, skulle jag byta bara den som är på femmans cylinder. Spolar kan ge upp, men kan också hålla väldigt länge och det kanske är lite overkill att byta alla bara för att en ger upp... Vilka stift är det? Är de dragna med rätt moment? Hur ser stiftet ut på femmans cylinder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du inte har en uppsättning spolar liggande, skulle jag byta bara den som är på femmans cylinder. Spolar kan ge upp, men kan också hålla väldigt länge och det kanske är lite overkill att byta alla bara för att en ger upp... Vilka stift är det? Är de dragna med rätt moment? Hur ser stiftet ut på femmans cylinder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stiften är bosch om jag inte har helt fel.. ska kolla upp allt imorgon hos en polare.. men om de är dragna med rätt moment vet jag inte för bytade inte tändstiften själv nu senast.. men ska kolla imorgon hur de ser ut och hör av mig mer de hoppas de löser sig med byte av spole och tändstift.. |
|
|
När jag kolla med autocom fick jag upp felkoden miaständer cylinder 5..och gul motorlampa har kommit fram i bilen men gått bort.. hade den hos en kompis idag som är mekaniker och han gick ej fram några felkoder alls? Kan de stämma att de bara går bort? Hur kan jag enklast veta om en cylinder misständer när jag kör? |
|
|
Att motorn går dåligt... Fick åxå det felet idag - motorn skakar/vibrerar, saknar ork, motorlampa tändes, felkod 0029D1. Man vill ju åtgärda felet så fort som möjligt, men hur illa är det att köra på bara 5 burkar? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Provade att byta lite idag. Bytte plats på både tändstift och tändspole (var för sej och ihop) mellan cylinder 5 och 1. Men samma felkod. Så då borde det i alla fall inte vara fel på dom...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Låter tyvärr som det skulle kunna vara spridarna som spökar. Hade liknande symptom på min...Testade också först att swoppa spolar och byta stift men ingen skillnad..Efter Spridarbyte går bilen som den ska.. |
|
|
Men min bil skakar ej och den går bra däremot på tomgång har jag känt lite skakningar.. men de är väldigt lite? Kan man märka tydligt på era eller? Och motorlampan har ej dykt upp mer? |
|
|
Av vad jag läst och själv fått erfara så brukar ju spridarna behöva bytas.. Jag hade samma problem med tomgången också. Dock hjälpte det inte att byta den spridaren som larmade,, utan det löstes när vi bytt ut samtliga spridare..! (dock fick jag nya pumpar o sensors osv innan det gjordes så vem vet om de behövde bytas eller ej..) Får hoppas det är något enkelt för att byta alla spridarna går loss på 15papp. Fick du inga fler felkoder? min larmade på allt möjligt, osäker på om de va olika saker varje gång. Första läsningen larmade på 5 olika saker iaf. (allt inom bränslesystemet) sjuka är att ena gången sa de att de inte fanns någon felkod. precis som du fick uppleva :) Märkligt indeed. Vet du ifall högtryckspumpen eller spridarna är uppdaterade någon gång tidigare på bilen? Efter varje reperation på min bil så larmade den igen efter 50-100mil. Men efter spridarna byttes har den rullat 1000mil utan problem, :) |
|
|
fyi, min tomgång var endast orolig vid kallstarter. pendlade mellan 600-1000. hamnar den under 700 kan de hända att den skuttar lite. den ska inte vara under det. |
|
| Mer info här: Länk | |
|
Provade även att byta plats på spridare, men samma felkod... :( --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Lampan har endast tänds en gång och då hade bilen ingen ork och hoppade till. Däremot nu går den bra och märker inget förutom att varvtalet hoppar lite på tomgång.. och lampan lyser ej.. så vet inte riktigt vad jag ska göra med tanke på felkoderna ej syns längre.... |
|
| Kör tills det händer igen... och se vad som larmar då.. :) Lurigt de där. kan ju lika gärna vara pumpen som skickar fel mängd bränsle o spridaren larmar etc.. (Antar jag) 'Håller tummarna på att det aldrig händer igen dock! | |
|
Fick dåliga nyheter idag... Hade lämnat in bilen på Hallsbergs Autoelektriska. Ingen kompression på cylinder 5, troligt nån ventil. Varit svårt att hitta verkstad som kan ta sej an det, såhär i semestertider. Carlsson bil (BMW) rekommenderar motorbyte. Så det var väl sämsta tänkbara scenario. :( --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Återkopplar lite. Hämtade ut 325an igår (N52B25). Det var en avgasventilfjäder som var av. Väldigt ovanligt säger de. Var där och tog en bild (Bil & Elservice). Länk Länk Det blev en dyr fjäder... Men kanske tur i oturen. Otur att det inte var tändstift/tändspole/spridare, tur att det inte var ventil/kolv. Ventilen var tillräckligt "slapp" för att inte ge kompression, men lägligt nog inte så långt ut att den slog i kolven. Fick med lite souvernirer hem. ;) Länk (De bytte även ventillyftare när de ändå höll på.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag hade samma på min 130 :( Kostade ca 30000:- att åtgärda. Bytte alla fjädrar m.m. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.