|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW E91 2006 utan sportpaket. Jag vet vilka bromsskivor å belägg jag ska ha till min bil men undrar ändå om det är dels möjligt att köpa bromsar som ör till för modeller med sportpaket samt om det är någon vits med det. Vanliga bromsskivor är på 300mm i diameter och de för sport ärpå 312. Vad gäller beläggen är det oxå skillnad i form och storlek. Någon kan kan svara på dessa två frågor? | |
|
Om du byter bromsoken kan du använda större skivor. Med de bromsok du har, passar bara "standardskivorna" och "standardbeläggen". Vill du ha lite "hetare" bromsar, kan du uppgradera till sportbelägg som passar i dina nuvarande bromsok till nuvarande skivor. Du kan välja t ex. Ferodo Performance DS, vill du ha "bankörningsbelägg" kan du välja t ex. Ferodo Performance 2500. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är likadana bromsar på 325i E91 vare sig det är sportpaket eller inte. Det där låter som hittepå från någon av postorderfirmorna med dålig koll. 300 mm fram till 8/2007 och 312 mm från 9/2007, dvs from årsmodell 2008. Länk Länk |
|
|
mina skivor på min 320D Sportpaket är 300 X 24 mm fram. Länk |
|
|
Kollar man här från Brembos katalog vilka bla säljs via bildelaronline24 så finns det en del olika diameter på bromsskivor. |
|
|
Glömde länk: Länk |
|
| Vilken soppa. Man får helt enkelt fråga sig vem man tror har bäst koll på vilka bromsar BMW har monterat, BMW eller en av leverantörerna. | |
|
Vet inte hur det är på e91, men på e46 iaf behöver man inte byta ok för att gå upp i diametern på skivan (gäller ej 330 och m3) men däremot behöver du byta okhållare. Dvs du kan sätta 325 skivor på 316 där du behåller ok men måste byta okhållare. Antar att det gäller e91 också, eller har dom ändrat det? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@extravagant77 : Nja, det angående flera bromsskivor i Brembos katalog stämmer ju inte riktigt - det är ganska rättfram vad som gäller. FRAM : Finns bara en enda bromsskiva (312x24). Du ska ignorera option "high payload", det är en extra option (kallas S100A) som ofta kräver extra option "förstärkta bromsar" / "myndighetsfordon" (kallas S102A). Denna option är det väldigt få vanliga BMW-modeller som har. BAK : Finns också bara en enda bromsskiva (300x20). Brembo erbjuder dock denna bromsskiva med en UV-coating för bättre rostskydd. Här ska du också ignorera alla med option "high payload" Så efter att ha tittat bakom kulisserna så erbjuder Brembo bara en typ av bromsskiva till din modell. :-) Ordinare bromsskivor och belägg fungerar alldeles utmärkt - det är med allra största säkerhet vad som passar dig bäst. Om du inte har upplevt brake fading vid flertal tillfällen så finns ingen anledning att uppgradera bromssystemet (det första uppgraderingssteget behövs först när man kör track days och då räcker det nästan alltid med track day anpassade bromsbelägg - Johan B nämner några exempel som även fungerar vid vanlig körning - men de slits lite snabbare och är såklart dyrare så har du inget behov för dessa är det bortkastade pengar). |
| Tack för dessa förklarande ord! Tack alla! Köpte nu 300x20 med uv coating! | |
|
Har en följdfråga: och det ör frågan om vilka som är de korrekta frambeläggen till min bil. Har en helt vanligt E91 325 i från 2006. Enligt realoem ska jag ha följande belägg fram: Länk Enligt Brembos hemsida blir då det rätta (om man kollar under fliken oe partnumber) de som heter P 06 036. Samtidigt är dessa listade såsom +heavy load hos brembo. Det som verkar passa min bil skulle vara P 06 55 , dvs de för vanligt bruk. Se länk: Länk Kollar man dessutom hos bildelaronline24 och man slår in regnumret får jag de fösrtnämnda såsom korrekt belägg till min bil. Där står de dessutom såsom registrerade såsom för bilar UTAN sportpaket. Dvs de enklaste vilket borde vara det jag ska ha. Länk Det som gör att jag inte vågar beställa varken de ena eller de andra är att höjdmåtten är olika. På en är höjden 68 mm och på de andra endast 63 mm. Vilket är de korrekta beläggen till min bil utan vare sig sportpaket eller för heavy load?! |
|
|
Om du har knappat in chassinummer i realoem, är det de bromsarna du skall ha! Använd BMW:s art.nr. som "sökord", så blir det rätt. "Heavy load" är nog extremt ovanlig option och är främst för "myndighetsbilar" (troligen polisbilar med tung standardlast och som behöver förstärkta bromsar), så i praktiken kan du bortse från de bromsrekommendationerna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Använd tecdoc skriv in oenr så får du fram alla eftermarknads tillverkares motsvarande vara. | |
Vet i tusan om inte Brembo för ovanlighetens skull förvirrat till det i sin katalog. Först och främst, beläggen fram är identiska mellan icke-highpayload och payload (väldigt vanligt att bromsbeläggen är samma - på E34 är det samma bromsbelägg på E34 518i med sina solida bromsskivor fram och E34 535i med sina mycket större ventilerade bromsskivor). Jämför här så ser du att bromsbeläggen har IDENTISKA reservdelsnummer från BMW oavsett om det är icke-highpayload eller highpaylod (dvs 34 11 6 771 868) Länk Länk Men som extravagant77 skriver så dyker 34 11 6 771 868 endast upp under Brembos "+high payload" alternativ (dessutom är det skillnader i dimensionerna mellan P 06 055 och P 06 036). Notera nu det intressanta. Finns ju Value Line också, om vi tittar på detta (som även inkluderar en bromsvarningsgivare och den vill jag minnas är olika mellan icke-highpayload och highpayload - därför har BMW två reservdelsnummer för detta) Länk 34112288875 34112288878 Båda dessa listas hos Brembo under "+high payload" dvs P 06 036. Oavsett så är det alltid BMW's artikelnummer som alltid är det gällande och det som man i första hand ska gå på (precis som Johan B nämner). Hmmm... Jag tror jag vet hur det ligger till nu... P 06 055 och P 06 036 är ju två helt olika bromsbelägg, det kan vi vara överens om. P 06 055 är för E91 325i LCI. P 06 036 är för E91 325i non-LCI modeller. Vad Brembo inte lyckats klara av (begränsningar i deras websystem?) är att visualisera att P 06 036 passar BÅDE non-highpayload och highpayload - så det verkar som de fick sätta option "highpayload" och låta det vara så. |
| Tack för att nån äntligen förstod förvirringen.... Har redan beställt P 06 036 eftersom det trots allt verkade vara de rätta med tanke på att realoem pekade på att de skulle vara dessa. Men prata om förvirrat från Brembos sida... | |
Jag tror du beställt rätt. Men för säkerhets skull, jämför dimensionerna back-to-back mellan nuvarande bromsbelägg och de nya innan monteringen. Håller med, det är lite ovanligt för att vara Brembo. Men jag tycker mig se en trend att sedan Brembo gick över till det nya glassiga Twitter/Instagram/Smartphone-anpassade gränssnittet har det bara blivit sämre och mer rörigt. |
|
Ska jämföra! Hoppas på det bästa! tack alla för feedbacken! Återkommer om det blev rätt eller inte (för framtida referens) |
|
|
hejsan ville ställe bromsskivor och bromsbelägg från bildelar 24 men undrar om det finns någon risk för att jag ska få fel produkt har hört att deras brembo kostar inte så mycket och att brenbo är väldigt bra vad tror ni jag kan göra för att jag ska inte få fel produkt mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.