|
|
|
|---|---|
| är volvo c30 t5 en rolig bil att köra? vet att det inte är bmw-klass och att det är framhjulsdrift men 230hk kan väl aldrig vara fel? | |
|
Kanske inte så roligt om ratten vrids ur händerna på en varje gång man gasar. Vet att Volvos framvagnar kan vara känsliga för Torque steer. Mycket mer än VAGs dito. |
|
| Ja, den är jäkligt kul att köra, har pressat den rejält ute på Volvos bana i Torslanda. Men. Den är framhjulsdriven, och de har inte lyckats maskera det på samma vis som i nyare modeller. | |
|
Den hamnar nog på top 5 tråkigaste bilarna jag kört. Otroligt långsam växellåda (finns den som manuell?), det känns som att styrningen inte riktigt hänger ihop med framhjulen och dessutom understyr den något helt otroligt. Törstig är den också. Titta på en Golf GTI istället. |
|
|
Ratten vrids inte ur händerna överhuvudtaget. Har ägt en S40 T5 och det är identisk chassi. Däremot är den inte särskilt kul ändå. Det är snarare en komfortabel bil med relativt långsam styrning och mjuk fjädring. Motorn är trevlig dock. ------- //Lövet |
|
| Var inte din S40 T5 en AWD? | |
|
En av dem har varit det. Skillnaden är liten. Haldexen driver 95% fram i normalfallet. Om man påstår att ratten vrider sig ur händerna kan man aldrig kört någon i verkligheten. Min BSR chippade Saab 900 2.0t -97 däremot. Jösses vad det slet åt alla håll. ------- //Lövet |
|
| Har provkört den vid något tillfälle. Den var inte riktigt så snabb som jag förväntade mig. Kraven ökar kanske med åren men förväntade mig känslan frn min första 850 turbo. Motorn lät inte heller lika rivigt som den gamla femman. Kort sagt en ganska grå och anonym upplevelse var det. Inredningen gör mig deppig. Men en OK bil. | |
|
Har ägt en C30 D5 tidigare. Jag bytte den bakre krängningshämmaren till en styvare version vilket gjorde skillnad för körglädjen i en positiv riktning. Men det är inte och kommer aldrig vara en "sportbil", däremot en snabb vardagsbil med lite sportig framtoning :) Mvh/ Niclas |
|
| Har visserligen bara testat C30 T5 lite kort några gånger. Skulle nog beskriva körupplevelsen som mer eller mindre död, liknande alla andra nyare Volvo. Helt anonym känsla. Det kändes som en trevlig bil om man tänker bruksbil men om det är nåt kul man är ute efter så är det ingen bil jag skulle komma att tänka på. | |
|
Man får tänka på att det skiljer på "T5" och "T5". T5 i C30/S40/V50 är samma motor som 2.5T i S60/S80/V70 serien, dvs en lågtrycksturbo. "Riktiga" T5 har ett annat turboaggregat och har 250hk (260 sista årsmodellerna) i S60/S70/V70/S80. Inte för att det har någon enorm skillnad egentligen men T5 är lite "falsk marknadsföring" egentligen på den modellserien. Motorn svarar dock väldigt bra på en chippning. (Men det blir inte chassit roligare av) ------- //Lövet |
|
| Ser på blocket att priserna börjar fr 70k på c30 T5. För de pengarna skulle jag hellre valt annan bil;) | |
|
Basilika: Som vad t.ex? en 130 i samma skick och ålder kostar minst 130-140 |
|
|
Golf V GTI till exempel. Mycket roligare att köra. Civic Type-R är också roligare. Men bättre bilar totalt sett? Oklart. Tyvärr har Golf rejält mycket sämre rostskydd än C30 (som inte har några rostproblem alls) plus en hel del DSG problem. Jag skulle valt en manuell. ------- //Lövet |
|
| Om vi nu ska snacka "roliga bilar att köra", så är enl min åsikt för de pengarna Inte en c30 T5. Jag har kört en standard c30 T5 och upplever inte bilen som en "Gti-bil". Jag väljer hellre för de pengarna (i prisspannet 70-90k) om jag vill ha "roligare körning", en Honda Civic Type-R, Mitsubishi Evo IV, Golf V Gti, Bmw M3 E36, Subaru Impreza STi.. Det är vad JAG hade valt. | |
|
Jag hade också hellre valt M3 E36 för de pengarna men det känns som man pratar helt olika nivå på driftskostnad då. C30 T5 är en standardbil och kostar väldigt lite att serva och underhålla. Min bild av EVOs och äldre M-bilar är att de i princip är rullande renoveringar som aldrig blir riktigt färdiga. Visserligen kan man säkert hänföra en del underhåll till "entusiastmodifieringar" och det är väl tveksamt om man kan kalla det driftskostnader. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.