|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nu upptäckt ett fel med ACn nu när det blivit varmare ute. På passagerarsidan är luften som kommer ut ljummen och på förarsidan är den väl hyfsat kall, men kanske inte så kall som den borde bli. Har haft bilen inne på en BDS-verkstad, de svarar såhär: "Felsökt spjällmotorer & spjällaxlar visuellt. Spjällmotorer gör full rörelse vid test med diagnos, spjällaxlarna likaså. Utfört ändlägesinlärning samt kontroll av är/börvärden på spjällmotorer, värdena lika hö/vä! Men temperaturskillnaden kvarstår. Preliminär felorsak brustet spjäll i värmepaketet" Är det någon som känner igen felet eller varit med om det själv? | |
|
Jag hade samma problem och frågade om det tidigare och det är så att kyld luft till förarsida och passagerarsida inte plcokas från samma ställe. Förarsidan plockas närmare kylningen och jag bill gärna tro att de tyska ingenjörerna hade en tanke med det - viktigare att föraren som kör får kyla än passageraren - kanske till och med en tom plats bredvid föraren. När inte kylan räcker till båda prioriteras föraren. Kanske det egentligen beror på någon rördragning och mins gissning ovan är en bra efterkonstruktion men varför förstöra en bra historia.. :-) Alltså: Vid begränsad kylning så får förarsidan mer kyla. (Vet inte om det är tvärtom på högerstyrda...). Här ser du en gammal tråd jag sökte fram: Länk Jag tror lösningen är en vanlig fyllning, provtryckte de systemet på verkstaden eller mätte de bara i ventilationsrören? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
och här var min gamla tråd som jag egentligen sökte efter: Länk /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Tack för snabbt svar! Det väsande ljudet som beskrivs i första länken du gav känner jag igen, har trott att det varit något lager eller så som inte varit helt 100 i en fläkt eller så. Tror inte de har gjort någon provtryckning av systemet, inte vad det framgår på kvittot med utförda arbeten. De tyckte att jag skulle uppsöka en bmw-verkstad. Men närmaste sådan finns ca 4 mil ifrån mig så jag svänger kanske förbi BDS igen och ber dem kolla om det är tillräckligt med gas i systemet då? |
|
| Hade samma problem. 500kr (Hendel bil i Stockholm via Lets deal) fattigare samt 40 min senare i dag morse så löstes mina problem med lite fyllning. Inte för att det var dålig med kyla innan men det va inget riktigt tryck. Nu blir det kallt med rejält tryck! | |
| Var tillbaks till BDS idag och frågade, de ska tydligen ha gjort en "vanlig" AC-service och kollat trycket. Tydligen inte det som är felet alltså.. | |
| Om dom har gjort AC-service varför skrev dom inte ner det på kvittot undrar jag. | |
|
Hade samma symptom, fast kallt på passagerar och mindre kallt på förare. Lämnade in på firma för felsök. Allt tätt, o som det ska enligt firman. Inga felkoder. Deras dom var mjukvaruuppdatering behövs. Läste på nätet om symptomen. Kändes inte hundra m mjukvaru idén. Lämnade till ny firma för 2nd opinion. Tog 10 min att konstatera att jag hade 150g istället för ca 800g gas i systemet. En fyllning och 25 min senare så är det fullt system o kallt som det ska vara. Att inte firma 1 kollat hur mycket gas det var i är ett mysterium. Fattar inte heller hur man kan se att systemet är tätt utan att se att det saknas 85%gas. Firma 1 får inte nytt förtroende vid framtida problem är min slutsats. |
|
| Det tyckte jag också var konstigt att det ej stog med på kvittot, det var därför jag åkte och frågade. Men tydligen skrev dom inte med det eftersom dom inte tog betalt för det då de påstog att det inte var felet och ville inte ta betalt ifall dom inte löste det. | |
| dannaekis: Jag är nästan 200% säker på att det är för lite gas i systemet som är felet. | |
|
Känn på rören från kompressorn - är ena varmt och andra ordentligt kallt (skall bli kondens på det efter några minuter om det är hyfsat fuktigt i luften) så fungerar kompressorn/kylningen som den skall och då är det troligen någon form av spjäll/luftblandningsfel. Blir ena röret varmt och andra måttligt kallt, är det problem med själva kylningen - kan vara låg gasnivå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.