AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.140

1M vs M2 vs M235i vs 228i M-Sport

Sida 1 av 2
Verdi
Länk

Intressant artikel.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det var överraskande får man ju säga.
Verdi
Vad är det som skiljer i styrningen på M235i och 228i? Variabla sportstyrningen är std på M235i vet jag. Är den sämre än den vanliga alltså?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar som att M235 har en egen "M"-kalibrering av styrning (tyngre) som sabbar känslan. BMW verkar tro att tyngre styrning = sportigare / bättre. Ungefär som att hårdare chassisättning = sportigt.

Intressant att 1M och M2 presterar i princip identiska varvtider (M2 snabbare rakt fram och 1M i kurvorna).
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Feta bilder!

(Ska läsa senare)
Verdi
acey,
Är det inte bara den vanliga VSS alltså? I konfiguratorn visas den som standard. Tydligen är det där med tyngre styrning = bättre är en rest från den gamla tiden när hydraulisk servo kom. Då ville man ha så lite servo som möjligt för bättre känsla.

Ja, trodde M2 var betydligt snabbare. Är ju 14 sekunder snabbare runt Nurburgring t ex.

1M:s största attraktion är väl att den är så ovanlig och att den anses vara lite "farlig" och lynnig. Det där med att den är ovanlig kan jag förstå lockelsen i men inte att det är en fördel att den är svårkörd och nervös. Gissar att argumentet "den kräver sin förare" kommer att läggas fram men ärligt talat. En bra bil är en ärlig och kommunikativ bil. Inte en bil som straffar minsta misstag med en krasch rakt ut i närmsta tall.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Enligt viktuppgifterna i artikeln så skiljer det drygt 75kg mellan 228i/M235 merparten av detta borde rimligen ligga i fronten. Påverkar förmodligen styrningen negativt en del i vilket fall.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vet inte om det är vanliga VVS, skulle inte förvåna om man gjort en "sportigare" "m"-kalibrering till m235. Det kan ju vara flera saker som påverkar styrkänslan.

Hade varit intressant att se hur balansen hade varit på M2 med en lättare turbofyra istället för sedan om man säger att det hade betytt 50-70 kg lättare bil i fronten.
Men med tanke på hur sura folk blev över uteblivna m-speglar så hade det väl varit kaos med en fyra under huven.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Verdi..... Ja, M2 är SÅ mycket bättre... LOL

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

///MMM///
Verdi
Skorpionen, Ja det är korrekt. Frågor på det? :-P
Och i samma publikation, tidigare utgåva så förlorar 228i ganska rejält mot... Länk

'Heir to the throne' till originala E30 M3 och dess ärliga körglädje heter egentligen om nån frågar mig GT86/BRZ/FR-S. Detsamma gäller även komforten, men det hör till. Vikten är lika men motorn är lite tunn men det är lätt att åtgärda...

Inte kul för BMW och inte alltid populärt att säga det här kanske men nu har jag sagt det. Att jag numera råkar ha en lätt moddat GT86 kan ha med saken att göra. Är man inte helt inkörd på ett visst märke så är de absolut värda en titt.
Jag har full förståelse för de som tycker att GT86 är världens roligaste bil, för ser man enbart till körglädje ser ger den mycket valuta för pengarna.

Men den saknar 200hk under huven för att ens vara relevant.
Angående hydraulisk styrning = tyngre styrning så skulle jag personligen säga att du behöver vara mer på G när du kör då det kräver mer av föraren = Du blir mer 1 med bilen.

Jag skulle säga att det är en fantastisk känsla att ratta runt som själve fan :)
Verdi
Nej, hydraulisk eller elektrisk servo spelar ingen roll för hur tung styrningen är.

Det folk associerar till sportighet är en rest från när bilar inte hade servo alls. En styrning utan servo har bäst förutsättningar av alla att ge feedback till föraren. Så när hydrauliska servon kom så ville man ha så lite servo-effekt som möjligt på sportigare bilar för att öka känslan.

Med elektrisk servo så finns inte den kopplingen alls så det är bara en rest från förr. Tvärtom menar en del att på en elektrisk servo så kan känslan bli bättre om den inte är så tung.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns inget som säger att hydralisk styrning skulle vara tyngre. Du måste mena bilar utan servo, men den känslan försvinner när man väl är uppe i fart. Övrig geometri, spårvidd, däckdimensioner osv har alla en påverkan på styrningen. Men känslan i styrningen ligger inte i trögheten utan i feedbacken. Och där ligger EPAS-systemen fortfarande något efter de hydrauliska, men det har inget med styrningens tyngd att göra som i artificiell. Exempelvis är det mer feedback i comfortläget hos nya m-bilar än det sjukt larviga sport+.
Verdi
Nån som förstår varför inte M3/M4 är så mycket snabbare till 100 än M2 förresten? Skiljer bara 2 tiondelar mellan M2 och M4 och M2 och M3 är exakt lika snabba. Så mycket skiljer det väl inte i vikt? Är det fästet? Men det är ju 61 hästars skillnad.

Som jämförelse så är 1M 4 tiondelar långsammare än M2 med manuell låda trots bara 30 hästars skillnad. (Min 435d är faktiskt snabbare till 100 än en 1M. ;-))
@Verdi - Tror att det är greppproblem som du är inne på.
Det är svårt att få ner mer effekt i marken därför märks effektövertaget på M3 och M4 i högre hastighetsintervall.
Verdi
acey, är det nån skillnad mellan sport och sport+ egentligen förutom att man stänger av (eller begränsar) DSC eller vad det nu heter (antispinn/antisladd?) i Sport+?
Verdi: Som Acey är inne på så lär det vara greppet. Med nya mjukvaran och fläskigare gummi bak så finns det de som är nere på 3.8 mätt med Racelogic.

Själv så tycker jag att 0-100 är rätt ointressant, man kallar det ju lite skämtsamt för rödljus till rödljus-tider. 50-150 är, iaf för mig, mer relevant.
Verdi
dd88,
0-100 är ju inte relevant som sådant. Däremot tycker jag det ändå det har ett värde i att tala om hur effektiv en automatlåda är t ex. När Volvo släppte de bilar som de kallade "Black R" med typ 330 hästar och AWD så hade de ändå urusla 0-100 tider. Då förstod man att lådan måste vara kass. Eller att nåt annat är knas med bilen.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: På f8x så kan man ställa gasrespons, styrning och dämpare separat. Och gasresponsen blir snabbare (för snabb förutom om man typ kör slalom) och även styrningen blir tyngre i + jämfört med vanliga sport. Jag vet inte om hjälpsystemen påverkas då det finns ett separat MDM-läge som lättar på systemen (och är väldigt bra avvägt).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.