AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.310

Oljetryck 740 (E38)

Pe
46
Per1
740i -96
Det började "ticka" i lyftarna så jag provade att byta olja (helsyntet Castrol slx 0-30 rekommenderad av BMW).Efter detta tändes oljetryckslampan när motorn gick på tomgång och var varm!.Kollade då oljepumpen, som satt löst och var något repig invändigt, det har troligtvis kommit in järnspån från bulten som lossnat och delvis slagits sönder.Har nu bytt oljepump och hällt i en tjockare olja (Valvoline delsyntet 10-40) men med samma resultat. Till saken hör att jag gjorde en motortvätt samtidigt som det första oljebytet(någon givare kanske har gått sönder men det förklarar ju inte att motorn fortfarande tickar vilket tyder på att oljetrycket fortfarande är för lågt).
Kan det vara järnspån som kommit in i lyftarna i samband med att jag bytte oljefiltret första gången? Tacksam för svar.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har också haft problem med indikerat lågt oljetryck efter motortvätt. Tag bort kontakten på givaren (sitte nertill på oljefilterburken) och spreja lite 5-56 i kontakten. I mitt fall var det bara givartrubbel.

Mvh Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ticket kan bero på att det har kommit lite luft i de hydrauliska lyftarna. Det brukar försvinna efter ett tag när luftfickorna har försvunnit.

Länk

I värsta fall kan det ha blivit skador pga lågt oljetryck men det låter mer långsökt.

Mvh
Pe
46
Per1
740i -96
Har testat 5-56 i kontakten till oljetrycksgivaren men det hjälpte ej.
Det kanske är bäst och mäta vilket oljetryck jag har.
Hur högt skall trycket vara?
Hur mäter man det enklast?

PEPE
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag blåste kontakten efter en oförsiktig motortvätt på min gamla E38, bytte kontakten och det fungerade klockrent. Kostade ca 300kr om jag inte minns fel, låter som om det är problemet.
Asken
Pe
46
Per1
740i -96
Har nu bytt oljetryckskontakten, men det hjälpte inte.
Oljetryckslampan tänds när varvtalet går ner till ca 700 r/m och motorn tickar som en j-vla diesel!.
Finns det någon ytterligare reduceringsventil(för oljetrycket)än den som sitter på oljepumpen?
Har hört ett rykte att det finns en elektronisk reglering av oljetrycket, stämmer det?
Tacksam för svar.

PEPE
Pe
46
Per1
740i -96
Har nu bytt oljetryckskontakten, men det hjälpte inte.
Oljetryckslampan tänds när varvtalet går ner till ca 700 r/m och motorn tickar som en j-vla diesel!.
Finns det någon ytterligare reduceringsventil(för oljetrycket)än den som sitter på oljepumpen?
Har hört ett rykte att det finns en elektronisk reglering av oljetrycket, stämmer det?
Tacksam för svar.

PEPE
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tomgångsregleringsmotorn eller en tändspole som fått fukt i sig eller gått sönder? Uppkoppling mot servicedator och felsöka? Går den ojämnt eller bara tickar? Använd en slang som stetoskop för att felsöka.
Se mail...
Asken
Pe
46
Per1
740i -96
Har nu troligen hittat felet.
Det verkar som vev- och ramlager har fått stryk pga för lågt oljetryck när pumpen satt löst.
Kul...

PEPE
V8
60
V8
Bmw 730 E38 -95a
Bmw 320ci -01
fy fasen... har du hört nånting på bmw eller annan verkstad vad en sån renovering kan kosta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.