|
|
|
|---|---|
|
Jag har rivit av insuget på min 535d F11 2011 för att jag misstänkte att en Swirl flap havererat, det var inte så utan troligtvis en spridare. Nu har jag gjort rent insuget och ska återmontera det, ska jag sätta dit flapsen igen? Jag har den nyare modellen som inte kan rasa, sitter en hel axel rakt igenom allihop och spjällen är helgjutna i plast så jag är inte orolig för att dom ska gå sönder utan tänker på motorkaraktären. Går bilfan bättre eller sämre med dom på plats? | |
| BMW har troligtvis inte satt dit dom för att den skall gå sämre. | |
|
De sitter väl där för att få bättre fyllnadsgrad i cylindrarna vid låga varv - så tar du bort dem tappar du vrid/effekt på lägre varv. Kanske inte jättestor skillnad, men BMW lär som sagt inte sätta dit delar i motorn som inte har ett syfte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dom sitter också där för att luft och bränsle skall blanda sig bättre under 2000 rpm, ur ren miljösynpunkt. Att dom skulle sitta där för att öka fyllnadsgraden i cylindrarna låter smått otroligt, hur kan en blockering av ena kanalen öka fyllnaden? |
|
|
För de skapar ett snabbare flöde av luften som virvlar in i cylindern, vid lägre varvtal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man har modellen som inte rasar känns det dumt att plocka bort dem. ------- //Lövet |
|
|
Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect. Hittade det där på nätet, är det ingen som har facit i handen som kan med säkerhet säga att bilen får sämre bottendrag om jag inte återmonterar dom? |
|
|
Jag läser den texten som att exempelvis turbotryck kan påverkas negativt. Vad tänker du dig uppnå med att ta bort dem? Har inte läst ett enda fall av brustna swirl flaps sedan de uppgraderades. ------- //Lövet |
|
| Jag har läst att dom har rasat även på dom nyare samt att det var det BMW trodde hänt när jag ringde och rådfrågade vad dom trodde innan jag rev. :/ | |
| Vad jag förstår så sitter dom bara där för att motorn skall klassa in som en EURO4 i miljövärden. | |
thekinglives |
Jag tror de har någon funktion när ptf regenereras, ungefär som spjället i braskaminen. Har du gällande maskinskadeförsäkring? om ja låt dem va kvar, om inte plocka väck dem.....så hade jag gjort. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.