|
|
|
|---|---|
|
Min 530xd LCI har problem med ett hårt knackande ljud när motorn går. Efter att lyssnat på en annan E60 så inser jag att min bil nog har haft ett hårdare ljud ända sedan jag köpte den. Bilen har idag rullat 35000 mil. Jag har kört den sedan ca 30500 mil. Det knackande ljudet har dock blivit mer påtagligt under våren. Det är mest påtagligt när motorn är kall och minskar lite när den får upp värmen. Tydligast hörs det vid tomgång och det döljs av andra ljud när bilen rullar. Med fönstret öppet hörs ljudet åtminstone i lägre hastigheter. När motorn är nystartad och går på tomgång så kan jag tydligt påverka ljudet genom att vrida på ratten så att belastningen ökar på motorn. Jag har lyssnat på motorn med stetoskop en del men kan inte lokalisera ljudet. Det jag kan höra är ett något högre ljud från 2 spridare men skillnaden är liten. Jag har kopplat upp mig och läst av felkoder med INPA men hittar endast 1 kod om djupurladdning av batteri för nästan 2000 mil sedan, annars inga felkoder. Jag kan tänka mig dåliga spridare, kanske glödstift som orsaker. Några andra idéer om tänkbara orsaker? Går det att själv få fram ledtrådar till dåliga spridare utan att lämna till verkstad? //Göran | |
|
Vad kör du på för olja? Min m57a väsnades mycket mer innan jag gick över till Aral 0-40 helsyntet. |
|
|
Dags för lite uppföljning. Felet blev självmarkerande . Det visade sig när vibrationsdämparen på vevaxeln gav upp. Hela remtransmissionen på motorn stannade; styrservo, generator etc. Gummit mellan den inre och yttre delen har gått sönder. Troligen har det varit på väg att ge upp ett längre tag men nu hände det mer eller mindre på infarten hemma. Jag plockade bort båda remmarna för att kunna köra in bilen och parkera på infarten. Motorn gick då betydligt tystare jämfört med tidigare. Det blir intressant att höra ljudet från motorn med ny vibrationsdämpare monterad. //Göran |
|
|
Passa på att byta styrrullar, spännrullar och remmarna medan du ändå har allting av, om det inte redan är gjort. Jag åkte även på att byta styrservo-pump innan jag fick tyst på oljudet, men det var mer rasslande/vinande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.