|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Ska köpa en 523i 01a av en polare som misstänker att topplockspackningen har gått på. Symtomen är: Sprucket expansionskärl, vatten ur avgasröret (bara kondens?), bilen har kokat. Det positiva är att när den började koka så körde han inte någon längre sträcka och att det inte är något vatten i oljan. Då jag får köpa bilen för en tusing så tänkte jag att det kan vara värt att försöka laga den, då jag nästan bara har skruvat med volvos är det spännande med en bmw :) Jag har läst att det är vanligt att gängorna i blocket kan släppa om den kokat, så jag tänker att det första som jag kollar är om de sitter fast. Om det inte sitter fast är det bara att börja riva antar jag. Det som jag funderar över är följande ;) Måste jag plocka bort kammarna? Har läst att man behöver specialverktyg för att låsa kammarna och vanos, medans vissa säger att det inte behövs, någon som gjort denna operation och kan intyga? kom gärna med era tankar och ideer :) | |
|
Konstatera fel innan du river toppen. Motorn kokar utan ett tätt expansionskärl, åtgärda det först, fyll upp och lufta kylsystemet. Provkör sedan för att kolla om den fortfarande kokar. Kan också vara termostat eller vattenpump som är grundfelet. Det finns även mätare som kan mäta om det går ut avgaser i kylvattnet som man kan ta till när det grundläggande är kollat. FAF |
|
| Det som jag funderar lite över är vad som kan ha orsakat att expansionskärlet spruckit. Men det låter klokt att vara helt säker på att det är packningen innan man börjar riva! :) | |
| Expansionskärlen på M52 (även e39, e46 m54) motorerna är kända för att spricka av materialutmattning/ålder/temperaturväxlingar, vet inte riktigt den verkliga orsaken! Men som FAF skriver, uteslut andra möjliga orsaker till kokandet innan du lyfter toppen, inte speciellt vanligt att toppackningarna på M52 ryker, inte som på tidigare BMW motorgenerationer. | |
|
Har fått hem bilen och provat starta den. Det var lite vatten i expansionskärlet så jag fyllde upp den till kanten. öppnade luftskruvarna och hade av påfyllningslocket, sen startade jag bilen. I början så såg allt bra ut, inget vatten åkte ut. Sen åkte temp-mätaren upp till mitten och termostaten öppnade. båda slangarna från/till kylarn blev varma, först började vatten bubbla upp från lufthålen sen började det bubbla från expansionskärlet mer och mer tills det började rinna över kanten. Det "sprutade" aldrig vatten ur expansionskärlet men det bubblade rätt kraftigt (tempmätarn gick aldrig över mitten ). Märkte att det var en spricka precis vid slangen bredvid expansionskärlet där det åkte ur vatten samt kom vattenånga och pyste. Sedan stängde jag av bilen. Tror ni det är topplockspackningen som har gått? Eller är det sprickan vid kylet som är boven? Förstår inte riktigt hur kylsystemet på en bmw fungerar så är tacksam för all information jag kan få :) |
|
|
[img]Länk [img]Länk [img]Länk [img]Länk Har nu monterat ner kylaren, termostathuset,viskofläkten och vattenpumpen. Inuti termostathuset var det vitt, vet inte riktigt vad det är eller vad det beror på. vattenpumpen var fin och hel samt hade metallimpeller. viskofläkten såg också bra ut. på svänghjulet verkar det fattas en kugg :o Har beställt kylare från nissens ock ett expansionskärl. fanns två olika lock till expansionskärlet men vet inte riktigt vilken man ska ha? Finns för 2bar och 1,4. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.