AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.343

Felkoder avlästa från besiktningen?

Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Hej alla.
Idag besiktade jag min 2011 320d som gått 4.500 mil och lät besiktningen avläsa ev. felkoder. Besiktningen blev godkänd utan anmärkningar, men följande felkodslista erhölls:

48FE – Insugslufttemperaturgivare; orimlig signal – Motorstyrning

A559 – Försörjning klämma 30g-f – Instrument [Kombiinstrument] Diagnos

9C53 – Elektronisk tillsatsvärme – AC Klimatanläggning IHKA/IHKR; Klimatkontroll

A8C4 – Tvåstegsljus höger defekt – Övrig elektronik/Centralenhet FRM (Fotutrymmesmodul)
A8C3 – Tvåstegsljus vänster defekt – Övrig elektronik/Centralenhet FRM (Fotutrymmesmodul)
A8B7 – Bromsljus höger defekt – Övrig elektronik/Centralenhet FRM (Fotutrymmesmodul)
A8B6 – Bromsljus vänster defekt – Övrig elektronik/Centralenhet FRM (Fotutrymmesmodul)
930F – Okänd felkod – Övrig elektronik/Centralenhet FRM (Fotutrymmesmodul)

E555 – Okänd felkod – Övrig elektronik/Centralenhet AHM (Styrdon släpvagn)

ABEB – Antenndiversityfel – Övrig elektronik/Informationssystem RAD/RAD2/M-ASK/CCC-BO [Radio-Användargränssnitt]

Min fråga:
Känner någon till vilka av ovanstående felkoder som kan behöva åtgärdas alternativt kan ignoreras?

Felkod 48FE ser jag är diskuterad här:
Länk

När det gäller felkoder till bromsljus (A8xx) gissar jag dessa ligger kvar sedan jag fick dragkrok samt stötfångare bytt efter en påbackning.

Bildlänk till original felkodslista:
Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

En felkod sätts av en orsak eller fel. Samtidigt kan felet åtgärdas/repareras eller försvinna av sig själv. Då finns felkoden kvar, om det inte raderats.

Du kan ha felkoder i systemet men inga fel på bilen. Åtgärd 1 radera alla felkoder och kör ett tag. Kolla sen om samma fel uppkommer igen.

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Besiktningens felkodsavläsning är tyvärr rena bondfångeriet och är totalt meningslös för dig som kund!

De kan inte ens säga om felkoderna är aktuella eller "historiska och inte aktuella längre".

Dessutom kan de ofta inte förklara vad vissa felkoder betyder i praktiken.

Vad är det du betalar för som kund? I praktiken ingenting...!

Gör en riktig felkodsavläsning efter nollning av koderna, så ser du om felkoderna är aktuella och också mer exakt vad det är som indikeras.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tackar för snabba svar. :-)

Jag hade in bilen på en liten service hos BMW i fredags, dvs bromsoljebyte enligt serviceindikatorn.

Brukar verkstaden kolla upp felkoder och/eller nolla "gamla" koder vid service? Eller är koll av felkoder något som ligger utanför service och som man får betala extra för?

Mvh Erik
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
9C53 felkod har jag med och även min bror som har en 2011 320d. Inget att bry sig om! Den kommer vara permanent. Finns inte mycket o läsa om den koden. Men jag har då inte märkt nått fel inte min bror heller.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

håller med Johan B till 100%

använd dig av riktiga diagnosgrejer som är till för BMW..
typ Rheingold/ISTA NEXT,GT1,DIS,PROGMAN,INPA beroende på vilken bmw modell/årsmodell man har

E
1.156
E
320 ci cab -04
Johan B:s syn på bilprovningens felkodsläsning är tyvärr rätt. Jag kan skriva en uppsats om myndighetsutövning och vinstdrivande verksamhet. (Ja, bilprovningens verksamhet är till största del myndighetsutövning)

Förr behövde man en bra hylsnyckelsats när man skruvade bil. Idag behöver man även en bra felkodsläsare. Ska du kunna göra något själv så felkodsläsaren helt nödvändig. För 4-500 kronor får du en bra dito att koppla till din bärbara PC. Kostnaden motsvarar 30 minuter på verkstad.

Om du tittar på det här klippet så får du en bild av "modern" felsökning.

E
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vart får man tag på:Rheingold/ISTA NEXT,GT1,DIS,PROGMAN? Inpa fungerar uppenbart inte på min bil. Däremot opus klockrent.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Uppdatering:
Idag var jag till plåtverkstaden som snabbt nollade bort alla mina felkoder. :-)

Lite allmän info vad som gäller hos BMW:
BMW läser tydligen bara felkoder vid större service. I övriga fall får man betala 700:- för koll av felkoder. Vid ev. felkoder tillkommer 1500:- om vidare felsökning önskas i bilen utifrån felkoderna.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Då får du väll hoppas att inga felkoder kommer tillbaka ;-). För nolla dom e inga problem med tex INPA etc. Men man måste ju starta bilen igen o köra lite för att sedan läsa av igen om några kommit tillbaka.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Remo: Av nyfikenhet har du kollat felkoder igen?
MU
940
MUC
M340i - 2025
När jag besiktigade min 520 för första gången så var det sida efter sida med felkoder. Besiktningskillen var riktigt bekymrad och tyckte jag borde åka in till en BMW-verkstad snarast möjligt. En timme senare ringde han mig och sa att fyra bilar till som besiktigades efter min också hade haft drösvis med felkoder. Visade sig att deras programvara hade autouppdaterats under natten men inte blivit omstartad, så i själva verket fanns det inte en enda felkod i min bil utan deras utrustning som visade felaktigheter.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Jag var & nollade bort samtliga felkoder hos plåtverkstaden, så felkoderna fanns även där.

Dock har jag inte försökt se om felkoderna kommit tillbaka, dels för att jag inte har tillgång till en felkodsläsare samt att semestern har kommit emellan.

En egen felkodsläsare skulle säkert vara bra att ha, dock så finns det dåligt med mekutrymme då vi inte bos i hus med garage. Därav försvinner inköp av diverse verktyg.

Men även jag är intresserad se om felkoderna kommit tillbaka, så dyker tillfället upp att göra en ny koll så gör jag såklart detta. :-)

Annars lär bilen få rulla på som den är tills den börjar uppträda annorlunda, någon motorlampa tänds eller att jag i samband med service/verkstadsbesök ber om en avläsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.